Kvalitetspärm honungsproduktion

Hem Forum Allmän biodling Kvalitetspärm honungsproduktion

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14281

    Jag undrar om SBR har någon kvalitetspärm för honungsproduktion?

    Det finns tidigare dokument som:
    2010-12-12 Säker Honung slutversion .pdf och Bihusesyn2012_web.pdf

    Jag menar något åt det här hållet.
    http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/BFs_Kvalitetsparm_2012.pdf

    #15861

    Dokument Säker Honung
    Biodlarnas nationella branschriktlinjer för hantering av honung
    Anders Lignell SBR
    Calle Regnell BF

    http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/branschriktlinjer/Branschriktlinje_saker%20honung.pdf

    #15862
    #15863

    Det är grunddokumenten som blivit

    ”2010-12-12 Säker Honung slutversion .pdf”

    som man fortfarande inte kan länka till.

    En seriös kvalitetspärm omfattar mycket mera än honungshanteringen.

    #15864

    Jag kollar med Anders som vet bäst vad som finns (eller ngn annan i kvalitetskommittéen). Anders sitter ju på Gotland bortom allt vad internet heter och läser och svarar inte här av det skälet…..

    #15865

    Jag kollar med Anders som vet bäst vad som finns (eller ngn annan i kvalitetskommittéen). Anders sitter ju på Gotland bortom allt vad internet heter och läser och svarar inte här av det skälet…..

    #15866

    Hej alla som undrar över kvalitetspärm honungsproduktion . Nu är det ju så att vi har alldeles utmärkt beskrivning från Livsmedelsverket, en vägledning med regler som är som vi måste följa, Branschreglerna däremot är  frivilliga men kan vara ett stöd. Så låt oss utgå ifrån regler som gäller obligatoriskt och använda orginaldokument mycket mera än vad som hittintills gjorts. Jag hoppas att den nya styrelsen som jag för övrigt gratulerar till sitt jobb mycket mera arbetar med orginaldokument i allt ,än att hitta på egna varianter, jag tänker närmast på all denna kontroll av honungskommitter som SBR har skapat som ändras hit och dit, som inte har ett dugg med livsmedelsverkets krav att göra. Dit hör även alla gamla krav av biodlarkollegers kontroll innan man får köpa etiketter. Allt detta är gamla påhitt och inget som gynnar den enskildes följsamhet som individuellt ansvarig. Vi fick nya livsmedelsregler 2006 det är dessa som gäller inga sk. hemmapappaer från SBR. Låt oss gärna titta närmare på detta.

    #15867

    Det som oroar mig är inaktiviteterna i kommitteérna.

    Det låter på dig som om de inte behövs längre, varför då ha dem kvar. Allt är ju redan fixat.

    Kan det vara så bra för SBR att någon i kommitteérna är bortom allt vad internet heter och inte kan deltaga?

    Borde inte kommitteérna föreslås av valberedningen?
    Det jag söker är vitalitet, aktiva grupper. Kvalitetsarbete är ett kontinuerligt arbete.

    #15868

    Nej honungskommitteerna behövs inte i nuvarande tappning då alla livsmedelssäljare själva enl. livsmedelsverket är ansvariga för sitt livsmedel sen 2006.  Däremot är det oerhört viktigt att nya biodlare som tänker sälja honung genomgår aktuella hygienkurser samt lär sig i kurserna att hantera honung av proffs i kurserna. Alltså i utbildningen skall det ligga utbildning i inte bara teoretisk och praktisk biodling, utan även i hygien HACCP kurser-. och honungshantering. Honungshantering utifrån livsmedelsverkets författning. Inte utifrån siffror 1 eller 2 eller + hit och dit av olika biodlare som troligen inte själva ens gått HACCP ens. och siffror som ändras godtyckligt, Vet ej vilken vetenskaplig grund dessa siffror i reglementet har.  Allt om bisjukdomar skall ges av personer som genomgått fördjupade kurser av proffs likt Preben.
    Sedan kan alla som önskar köpa SBR:s etikett göra det eller skapa egen. Som det är i dag tror SBR att honung med deras etikett smäller högre, nej all honung som behandlas enligt regelverket är kvalitetshonung. Den sk ”kvalitetspärmen” uppstår i biodlarens kunskapsförråd från Livm. verkets regler och via utbildning.

    #16104

    Håller med Birgitta.
    Det måste utarbetas branchregler.
    Samt informeras om SLVs vägledning..(ex GMO-vägledningen)

    Illa är det att vi inte har branchrekommendationer som kompletterar och förtydligar SLVs handledningar specifikt rörande biodlarprodukter och producentansvaret..'

    Mvh A-C

    #16114

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/246/1/

    här finns livsmedelsverkets vägledning om honung och producenters ansvar,
    samt branschriktlinjerna för honungsproducenter.
    Där finns förklarat vad som gäller för primärproducenter och när du övergår till att vara livsmedelsproducent, detta dokument är framtaget av BF och SBR tillsammans och godkända som branscriktlinje av livsmedelsverket.
    bägge skrifterna anser jag vara bra och lätt att förhålla sig till.

    mvh

    Peder

    #16115

    Peder, du är snabbare än vad jag är. Perfekt svar vill jag säga.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in