Mindre glad:/

Hem Forum Allmän biodling Mindre glad:/

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14534

    Efter att nu tittat till samhällena har det nu visat sig att jag endast har 4 samhällen kvar utav 13 invintrade. 1 av dem som är kvar är det bara bin mellan två av ramarna så det kommer förmodligen också dö bort.

    Detta är 6 året jag har bin och förra året hade jag min första vinternförlust. Nu nästan allt borta. Första åren hade jag inga större problem mer än att det blev förstora och för starka samhällen så allt mitt material tog slut när jag gjorde avläggare och plockade in svärmar.

    När jag sen förra vintern bestämde mig för att växa till ca 30 samhällen och skaffade mer material och byggde bättre slungrum då får jag inte bina att överleva.

    Just nu känns det som jag lägger ner biodlingen och säljer av mitt material.
    Men ska fundera lite till.

    #17375

    Ta lärdom av det som har hänt och fråga dig själv vad kan jag göra bättre?

    Hur kan jag bli en bättre biodlare?

    Varför dog mina samhälle? Plocka isär dessa och försök att lista ut vad som blev fel och tänk ut hur du kan undvika att upprepa det i framtiden.
    Det har gått bra i fem år  😉

    mvh Edward  😛

    #17383

    Det har nog varit en extra svår vinter. Nu blir det snart en fantastisk sommar att göra avläggare på. Nästa vinter blir nog bättre! Har du någon mycket erfaren biodlare i närheten. Bjud in hen på kaffe och lär av erfarenheten! Ge inte upp, då har du garanterat inga bin nästa vår!

    #17384

    Tråkigt att höra, att inte dina samhällen överlevt.

    Men om vi ska ta och analysera detta då?

    Vilken sorts bin har du?
    Vilket ramformat?
    Vilken kuptyp?
    Hur mycket foder fick varje samhälle till invintringen?

    #17387

    Hej
    Det är alltid trist med dessa vinterförluster, det verkar vara väldigt varierande i landet.
    Jag har själv mellan 10-15 %, (inte räknat riktigt allt, ännu). Ur min synvinkel kan jag se det som lite biodlarmisstag, jag var inte tillräckligt ”på tårna” i augusti då det var dåligt väder och dåligt drag. Vilket gjorde att drottningen gick ner i yngelproduktion lagom tills att vinterbina skulle läggas/kläckas och fick sedan inte riktig fart på det vid infodringen.
    Jag är noga med att följa med naturen under hela sommaren, men när det kommer till invintringen så följer jag ”när skolan börjar” och inte draget som riktmärke för invintring. Det ska ändras på till i år och invintringen ska börja mycket tidigare för att bygga upp samhällena till vintern/våren. Den ev. honung jag tappar på en tidig invintring räknar jag med att ha igen när våren kommer och jag har starka samhällen redo för drag.
    Biras, ramformat och kupval har mindre betydelse än fodermängd och tidpunkt och inte minst varroabehandlingen.

    Det är ”bara” att lära av misstagen och ta nya tag, det kan ju bara bli bättre 😉

    Peder

    #17406

    Nu tror jag att det finns en förklaring till varför bisamhällena dött. En markägare har besprutat en äng med Roundup mitt på dagen under förra sensommaren.
    Jag kommer prata med länsstyrelsen på måndag men tyvärr har jag inte några stora förhoppningar att de kommer få tummarna ur och göra något.

    Jag hade beställt nya bin från två olika andra biodlare och bestämt mig för att fortsätta. Nu har jag tänkt om och ger upp detta, när det finns galningar som gör såhär där man bor känns det inte bra.

    #17411

    Om man har anmält att man har bi samhällen till Länsstyrelsen uppställt vid din fastighet blir bonden ersättnings skyldig för din förstörda samhällen + han måste kontakta dig i framtiden om han ska bespruta

    mvh Edward  😛

    #17412

    Roundup påverkar bara växter. På slåttervallarna runt mina bikupor sprutar de Roundup på sensommaren när det är dags att bryta vallen för annan gröda och jag förmodar att det får sprutas dagtid eftersom de brukar göra det (utan att jag sett någon påverkan på mina bin).

    #17407

    Helt riktigt Olof! Roundup får sprutas dagtid, och det är inte ett insektsgift.

    En sak är säker, bisamhällena dör inte på vintern av att ett fält sprutats tidigare på året. Dör bina av besprutning så dör de samma dag eller åtminstonde inom någon vecka.

    Hoppas Dundee får tag i nya bin och börjar om!

    mvh

    #17414

    Tjaa att roundup är ett ogräsmedel vet jag. Som jag förstått sprutade de här i augusti september. Jag var inte hemma men det är vad jag hört av andra boende här.. Jag är ingen gift expert men vad händer när bina kommer hem och fått en ny lukt?

    Det jag märkte i höstas var att samhällena snabbt blev svagare. Något samhälle var när jag hämtade honungen så starkt att jag tänkte invintra på två lådor. När jag hämtade apistanremsorna ett par veckor senare minskade jag till en låda som inte bimängden fyllde. Kanske till 2/3 delar. Har inte haft några nämnvärda vinterförluster tidigare. Endast två samhällen på 5 år.

    Jag trodde ett tag att det berodde på att varoan blivit resistent men gjorde en myrsyrabehandling nu i vår på det sista samhället och och hade nerfall på endast ett tiotal kvalster.
    Kollade också på bina och efter nedfall på de döda samhällena men hittade inte mkt kvalster, men det fanns endel…

    #17415

    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Besprutning-med-bekampningsmed_GM02MJ707/?text=true

    http://www.marknadsetiskaradet.org/monsanto

    Vist det går att hitta allt på nätet me ovanstående kännsnhyffsat seriösa!

    Olof du säger att de sprutat roundup intill dina kupor, fanns det några nektar eller blommor med pollen där???

    http://www2.naturskyddsforeningen.se/kretsar-lan/Kalmar/oland/Aktuellt/

    Den sista gäller vatten och fisk men jag gissar utan att vara expert att fisk inte är känsligare än bin…

    Frågan är vilken kunskap folk har om roundup. Jag vill iallafall inte ha en dusch av det. Jag vet också att när vatten löslig epoxi kom så var det inte alls lika farligt som den tidigare… När vi sen kolade upp det hela fanns det ämnen i den epoxin som våra handskar bara stod imot i 4sekunder… Så vad tillverkare säger tror jag inte ett skit på… Nästan alla sidor jag nu hittat som säger att roundup inte är giftigt för djur har tillverkaren som källa. Det har också kommunen….

    #17416


    Olof du säger att de sprutat roundup intill dina kupor, fanns det några nektar eller blommor med pollen där???

    Vitklöver och rödklöver i vallen.

    Kanske bonden inte rengjort sprutan efter att ha sprutat något insektsgift tidigare?

    Det finns ett flertal biodlare i vårt område vars bin haft identiska symptom med dina och det finns troligen en gemensam nämnare. I min värld är det förmodligen förgiftning av insektsmedel eller en hittills okänd sjukdom men det finns andra möjliga förklaringar.

    #17418

    Om man har anmält att man har bi samhällen till Länsstyrelsen uppställt vid din fastighet blir bonden ersättnings skyldig för din förstörda samhällen + han måste kontakta dig i framtiden om han ska bespruta

    mvh Edward  😛

    Jag tolkar detta som att bonden bara måste kontakta biodlaren vid besprutning ifall bisamhällen tidigare dött på grund av besprutning?

    Hur fungerar det egentligen med besprutning osv? Jag bor på slätten i Skåne och har mina kupor på tomten 5 meter från närmsta fält. I år är det raps på detta fält och igår besprutade bonden detta ganska sent på morgonen, tror en del bin var ute. Får han bespruta hur han vill eller hur funkar det? Har anmält uppställningsplats till Länsstyrelsen.

    Ursäkta om jag kapar tråden, men jag tycker detta är relevant i sammanhanget…

    /Tobbe

    #17419

    Tobbe!

    Bonden får inte spruta insektsgift i blommande gröda annat än om det sker under vissa timmar på natten! Och då måste han före det gå genom fältet och titta så han inte ser några insekter…

    Men mot rapsbaggar som det troligen är i ditt fall brukar de spruta INNAN blom, när det börjat blomma är det ofta för sent mot rapsbaggen. Så jag förmodar att han gjorde det innan rapsen slog ut?

    mvh

    #17420

    Ok, tack för svaret! Hade ingen aning om detta angående insektsgift i blommande gröda, bra att veta.

    I detta fallet är det kanske ett gränsfall, det beror på vad definitionen av blommande gröda är? När fältet sprutades hade en hel del blommor slagit ut. Inte så att det var knallgult, men helt klart en antydan till gult på sina ställen när man tittade ut över fältet. Jag vet inte säkert, men jag tror att bina flög på det.

    Mvh
    Tobbe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in