Mindre glad:/

Hem Forum Allmän biodling Mindre glad:/

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17421

    bonden bara måste kontakta biodlaren vid besprutning ifall bisamhällen tidigare dött på grund av besprutning?

    Nej.

    Bonden ska kontakta Länsstyrelsen och biodlaren innan.

    mvh Edward  😛

    #17423

    Ok. Är det bondens skyldighet att via Länsstyrelsen ta reda på att jag har skaffat bin eller informerade Länsstyrelsen honom när jag anmälde uppställningsplats till dem? Eller ska jag ta kontakt med honom?

    Förresten, brukar ni få någon form av bekräftelse från Länsstyrelsen när ni anmäler uppställningsplats? Jag fick i alla fall ingen…

    Mvh
    Tobbe

    #17425

    Tjaaa. Jag önskar det var så Edward men jag pratade med länstyrelsen och ska prata med dem igen, det den sa som jag pratade med var att de inte lämnar några tillstånd om besprutning, det är kommunen som gör det.
    När jag sen pratar med kommunen säger de att ”ska vi lämna tillstånd om besprutning, ehhh, jaha. Ja vi har ingen koll på var det finns biodlingar, och det har vi inte möjlighet att hålla koll på.”
    När jag hänvisar till att jag har registrerat hos Länstyrelsen så säger kommunen att ja vi kan ju inte kolla med dem…
    Både kommun och länstyrelsen menade på att få ersättning för förlorade samhällen pgr av besprutning i jordbruksmark kan man inte räkna med.
    Särskillt den jag pratade med på kommunen verkade vara väldigt negativ till biodlingar i närheten av jordbruksmark. Inte så att han sa det rent ut men. Tjaa…

    Jag har nu fått reda på att tidigare nämnd besprutning som skedde här inärheten och som jag tidigare hört skedde i slutet på augusti i verkligheten skedde den 30de oktober, så den har inget med mina bin att göra… Jag tror ändå fortfarande på förgiftning eftersom det är enda förklaringen jag kan finna…
    Av 13 invintrade samhällen har jag nu endast 1,5. Det som är halvt har en levande drottning men jag har fått förstärka med bin från det andra samhället. Hade två till samhällen med lite liv i eter vintern men inga levande drottningar i dem.
    Målet var tidigare 25 samhällen innan sommaren var slut…

    #17426

    Särskillt den jag pratade med på kommunen verkade vara väldigt negativ till biodlingar i närheten av jordbruksmark.

    😮 Och hur FAN i HELVET ska grödorna poleneras ??!!!!!!!!!

    Är de så korkade ska de läras upp om blommor och bin, är de inte intresserade att ta till sig kundskapen ska de fråntas deras arbetes uppgifter och kan sopa hörnen i ett runt rum  >:(

    Ta hjälp av SBR lokalt + tillsynsmannen som anställd av Länsstyrelsen att lyfta frågorna och ser till att stolp skotten skaffar kunskaperna för att utöva deras arbete för alla medborgarna, aven biodlaren.

    mvh Edward  😛

    #17427

    När jag pratat med lantbrukare så tycker jag att det överlag finns en god kännedom om pollinatörers betydelse  och en genuin vilja att undvika att spruta bifarliga ämnen i blommande gröda dagtid. Nu finns det såklart undantag även här.

    #17428

    Ja lantbrukaren som sprutade här pratade jag med igår och han sa att han vill absolut inte skada mina bin. Han lovade att nästa gång spruta sen kväll eller om det är hyffsat kallt ute. Problemet är att jag inom flygområdet säkert har 5-10 mark ägare till. På ena hållet åker, andra skog.
    Eftersom inte den som sprutar behöver kolla upp var det finns bin, tillstånd för besprutning delas ut hej vilt utan ngn större kontroll, datasäkerhetsbladen för vissa produkter är värda lika mkt som dasspapper, kunskapsnivån hos allt för många är alldeles för låg, register inte finns lätt tillgängliga på var det finns bigårdar blir allt rena vilda västern och som biodlare står vi dåligt läge. Mark ägaren känner nog i många lägen inte till var det finns bi gårdar.
    Här har jag stambanan som delar landskapet och på andra sidan känner nog jag till lika dåligt vad som händer som de känner till vad som händer här. Denna sidan mest skog, andra sidan mest åker och en stor plantskola…

    Ps: jag ber lite om ursäkt för alla stavfel mm. Det är smidigt med Ipad men inte lika bra som dator eftersom det blir mkt missade bokstäver mm…

    #17429

    Om det inte är Länsstyrelsen som har han om detta, så kan man undra varför man ska anmäla sitt innehave och uppställning av bi samhällen till dom?

    Vad är nyttan?

    Ta upp detta med eran lokala bi tillsyns man

    mvh Edward  😛

    #17430

    Ge inte upp! Det är nu det blir riktigt intressant. du kommer lära dej massor när du pratar med andra biodlare, bitillsyningsmän och bihälsokonsulenter. Mycket hänger på hur bistyrkan var när bina invintrades. Tittade du på hur många bin du hade eller räknade du ramar med yngel? Det måste finnas gott om välmatat yngel. Det var en mycket dålig sommar och förmodligen dåligt pollendrag i slutet av sommaren. Det finns massor att utforska. Lycka till!

    #17431

    Problemet är att det handlar om grymt mkt pengar som ska ut om jag ska fortsätta. Känns som familjen vill göra annat för dem.

    Sen är detta en historia som återupprepar sig. Min läromästare hade exakt samma problem -87 här i Höör. Han blev då av med 15 samhällen pgr av roundup. Den gången var det på våren det besprutades. Se om jag kan lägga upp tidningsurklipp som han sparat någon dag. Om nu ngn är intresserad. Då hittade man också Gysofat i grundvattnet i grannkommunen Hörby. Som jag förstått det valde denna kommun att inte undersöka grundvattnet.

    #17434

    Ajdå, det låter inte bra! Var det dagtid? Inga symptom på dina bin? Bonden har troligen brutit mot reglerna OM det var insektsgift han körde med…

    #17437

    Hej
    jag förstår inte varför bonden ska känna till om det finns bigårdar runt honom.
    Han får inte förgifta några pollinerande insekter alls, alltså även de vilda insekterna ska vara fredade.
    Vi har de senste åren siktat in oss på att andra förgiftar våra bi men jag själv är övertygad om att det är jag som biodlare som är den största boven till bidöden.
    Jag vet att jag här sticker ut nosen men efter att ha mist ett stort antal samhälle på grund av slarv o nonchalans o annat så vågar jag sticka fram nosen.

    Det droppar t.ex. in rapporter om yngelröta både här o där nu i vår.

    Nä, jag tror att vi biodlare måste våga erkänmna våra egna fel och även tala om dem så att fler inser att det krävs lite av oss för att vara framgångsrika.
    Men givetvis förekommer även förgiftningsproblemen.

    Lycka till i sommar med era bin

    lasse

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in