Myrsyra och Oxalsyra färdigblandad på plastflaska

Hem Forum Bihälsa Myrsyra och Oxalsyra färdigblandad på plastflaska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14400

    Det finns flaskor med oxalsyrablandning som räcker till ca 6 samhällen, man bara blandar i vatten så är lösningen klar med socker och oxalsyra. Oxalsyra 15g blandat med 2hg socker.

    Tycker detta är bekvämt att bara köra när priset är helt ok.

    Myrsyra på flaska kan vara allt från 60% till 85%

    Frågar man på Bihuset (SBIO) så vet man inte. Det står 85% på nätet och ibland 60% på flaskan. Den här redskapsleverantörer blir bara virrigare och i mitt tycke sämre för varje år. Det finns sällan något hemma och tilliten till kvalitet och produkter minskar.

    Nu har det inte funnits myrsyra på två veckor att få tag på. Kommer på fredag … idag frågade jag vilken fredag? Men man vet inte när leveranserna kommer.

    Man vill gärna köpa sina syror i butik då de oftast inte tillåts att fraktas hur som helst.

    #16510

    Jag tänkte åka till min mest lokala kemimaliehandlare och köpa en burk…… det de har är oxalsyra (dihydrat), är det sånt man använder ?? Känner mig kemiskt undermålig idag…

    Lars A

    #16511
    #16512

    Kanske är det idé att den lokala föreningen köper in och ordnar en sur gubbe/gumma som tar hand om det hela och delar ut det hela, gärna grattis som medlems förmån eftersom det gynnar alla att varoan blir behandlat på rätt sätt!

    mvh edward 😛

    #16513

    Eftersom jag inte vill ha ett arbete som styrs av andra än mig själv så skall jag köpa hem och tappa själv. Jag tycker det är skandal att butikerna inte ser till att ha preparaten hemma.
    När jag skulle köpa fodrare  i våras så fick jag också veta att de kommer i slutet av Maj .. Då är man helt fel ute.
    Problemet med biodlingens oberoende är att man kan inte förutse att det finns någon service när någon vara behövs. Man får se till att ha inhandlat det man behöver sässongen innan eller på vintern innan och alltid vara typ 6 månader före.

    #16514

    Så gör vi i vår förening fast gumman eller gubben brukar inte vara så sur  🙂 men med tanke på antalet samhällen så blir det nog att köpa och blanda själv……

    #16516

    Fast syrorna är så pass billigt vid stor industri köp så kostnaden bli försumbar även om man har många samhällen.

    Huvudsaken att det finns lättillgängligt till alla vid aktuell tid punkt !

    Vår syrlig gubbe är oxå hyvelns trevlig  🙂

    mvh edward 😛

    #16519

    Var köper ni er myrsyra på typ 25L dunk? De som handlar och tappar till föreningar kan ju anslå lämplig leverantör här så att flera får tillgång till färdigblandad myrsyra och färdig blandad oxalsyra/socker.

    Nu har Bihuset ändrat från ”Kommer på fredag” till ”Kommer i veckan”, så snart så … suck!

    #16520

    Tillblandning av brukslösningar

    Det är viktigt att komma ihåg att vid all tillblandning av syra så skall syran alltid hällas i vattnet och inte tvärtom.

    1 liter 85 % myrsyra blandat med 4 dl vatten ger 1,4 liter 60 % myrsyra

    1 liter 60 % myrsyra erhålls genom att hälla 7 dl 85 % myrsyra i 3 dl vatten

    Tillblandad myrsyra har obegränsad hållbarhet.

    #16521

    Nitor Oxalsyra special kan man handla på Bauhaus.

    15g oxalsyra pulver + 200g socker + 200g (2 dl eller 200 ml) vatten räcker till ca 10 lådor.

    Slutprodukten blir ca 325 ml totalt (50% sockerlösning) + oxalsyrapulver.

    Avläggare 20-25 ml.  Vanligt samhälle 25-30 ml.  Starkt samhälle 30-35 ml.

    Notera att samhällen på två lådor så skall båda lådorna behandlas för sig. Först den undre och sedan den övre.

    #16522

    Ingen som vet i vilka former oxalsyran kan finnas och fortfarande funka på rätt vis ?? Dihydratvarianten tex som jag har närmast…….

    #16523

    Det är Nitor Oxalsyra special, Oxalsyra Dihydrat som fungerar.

    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/106/NITOR_OXALSYRA_S%C3%A4kerhetsdatablad.pdf

    #16524

    Aha, tackar ! Jag var visst för lat och dum att göra en koll där…….

    #16525

    Så här ser burkarna ut.

    1 burk = 600g och räcker till 400 lådor med blandningen som angivits tidigare.

    7.5 Oxalsyra, 100 socker, 100 vatten  (e.g. 50% sockerlösning).

    Bauhaus Bromma hade 6 st hemma, de har jag köpt.  Pris 99 sek/st inkl moms.

    77201241130PMb968.jpg

    #16526

    Glöm inte att köpa till ansiktsmask, skyddsglasögon och riktiga handskar som klarar kemin (även myrsyran).

    Personskyddet är viktigt och oxalsyran är ohälsosam för människan.

    Jag blandar i 0.5L Pet Flaskor med egen etikett.  O X A L S Y R A !!!
    Märk flaskorna och förvara dem säkert!!

    Det finns flaskor med RÖD kork!!

    9a201250702PMdcdd.jpg

    c4201250837PM3d2b.jpg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in