Myrsyra och Oxalsyra färdigblandad på plastflaska

Hem Forum Bihälsa Myrsyra och Oxalsyra färdigblandad på plastflaska

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16527

    Har fått email!  Hur kunde det bli 400 lådor?

    Om en sats med 15g och 200g socker med 2 dl (200 ml) vatten ger 10 lådor så …

    600g i burken / 15 = 40 x de där 10 lådorna => 40 x 10 = 400

    Stavfelet på etiketten är också fixat i min nya version!!

    Puh!

    #16528

    Observera att en färdigblandad flaska kostar 39 SEK med 15g oxalsyra.

    Jämför man med en burk Nitor oxalsyra 600g för 99 SEK så betalar man 1.500 SEK för samma mängd färdigblandat i butiken. Klart lönsamt att blanda själv.

    Man får köpa till 8 kg socker.

    Lämpligt är att köpa en tratt och ett mått-set enbart avsedd för oxalsyra.

    #16529

    Myrsyra Perstorp ”Promyr” på 30L Polyetendunk går att få ut via Lantmännen i Västerås eller i Gävle.

    De ta 15 sek/liter + moms = 562:50

    Motsvarande belopp i 0.5L flaskor á 49 sek (SBIO) inkl moms blir 2.940 sek.

    Klart lönsamt att samköpa och på 30L dunk.

    http://www.promyr.com/upload/myrsyra_lantbruk_s_pds.pdf

    Myrsyran är riktigt otäck att jobba med, använd skyddskläder och ha vatten tillgängligt vid tappning.
    Alltid syra i vatten, aldrig tvärt om. Se till att jobba med slangar/handpump/plaster som inte ger syrastänk.

    #16530

    Swedhandling vill ha 49,70 per kilo (utan moms) för oxalsyra men de säljer som minst 6*1 kg………… Jag skall handla mig en sån förpackning vid tillfälle så är det någon i närheten som får brist har jag snart…..

    #16531

    En 600g burk räcker långt och då blir Bauhaus 99:- fraktfritt (avhämtas) ett  bra pris.

    #16545

    Lite info …

    Myrsyra är ljuskänslig och temperaturkänslig. På Värmdö Gymnasium har en flaska med myrsyra exploderat (dec 1996). Flaskan var oöppnad. En vagn med bl a den exploderande myrsyran stod framme under en helg i skolan, och exploderade under helgen. Myrsyran var av kvaliten puriss.
    Leverantören (Kebo) uppger att myrsyra ej ska fövaras över rumstemperatur. Produktbladet (1992) uppger också att explosionsrisk föreligger vid långvarig förvaring i rumstemperatur.
    Om man inte har självventilerande propp på flaskan måste proppen lättas med jämna
    mellanrum. Detta står inte uttryckligen under ”lagring” på produktbladet, man förutsätter att läraren eller teknikern gör det som en följd av informationen om explosionsrisk under avsnittet ”stabilitet och reaktivitet”.
    Enligt leverantören har flaskorna med myrsyra levererats med självventilerande propp sedan 1992. Man har erfarenhet av tidigare missöden med myrsyra.
    Ett nytt produktblad är daterat 96-02-01. Detta tar som förut upp explosionsrisk vid långvarig förvaring, men anger ingen förvaringstemperatur för lagring. På Kemikontorets Skyddsblad för myrsyra anges – förutom ovanstående – att solljus påskyndar sönderfallet.
    Detta kan alltså ha haft betydelse vid händelsen på Värmdö Gymnasium. Vi har konsulterat våra kollegor i organisk kemi, som själva inte råkat ut för motsvarande incidenter.
    Varför exploderar flaskan?
    Myrsyra sönderdelas till vätgas och koldioxid under vissa förhållanden och ger alltså övertryck i flaskan. Med platina kommer det t ex att bubbla vätgas direkt, genom att metallen katalyserar sönderfallet.
    I myrsyra, där kol har oxidationstal +II, kan under vissa omständigheter kolet lämna över hela elektronparet till det direktbundna vätet varvid en hydridjon bildas. Hydridjonen reagerar direkt med vätejoner till vätgas och resten av molekylen bildar koldioxid. Hela reaktionen är en disproportionering alltså. Någonting måste finnas som får elektronparet att gå över till vätet för att detta ska inträffa.
    Vi vet inte vad detta något är i detta fall, kanske ljus, kanske spår av metallsalt eller någon annan förorening.
    Du som har myrsyra stående på lab bör alltså lufta flaskan (skyddskläder!) och ta dig en
    funderare över om du verkligen har anledning att använda och lagra denna kemikalie, som ju också i övrigt är ganska otrevlig. Kanske är det bättre att kosta på sig kvaliten p.g.a. om man ändå måste köpa – och som sagt kolla förvaring och luftning!

    #16562

    Nu har jag dammat av flera företag om lämplig myrsyra. Bästa tillgänglighet och bästa pris får man via beställning på Granngården. De tar hem myrsyra på beställning från Lantmännen och en 30L dunk kostar 625 SEK, ca 20 SEK/liter.
    Jag har beställt 60 liter på prov och skall hämta ut i Norrtälje på väg ut till kusten.

    Lämpligast är att fylla en tom PE dunk med lämplig mängd vatten och sedan pumpa 85% myrsyra till duken så att koncentrationen blir 60% och sedan pumpa vidare till mindre PE flaskor.

    Blandning av brukslösning med vatten finns i tidigare inlägg. Alltid syra i vatten!

    Jag har en prisvärd manuell fatpump anpassad för 25/30L dunk som klarar Myrsyra men skall alltid pumpas ren med vatten varje gång den används.

    Har nu fyrkantiga PE flaskor för Oxalsyra blandning och runda för blandad Myrsyra 60%, alla med röd kapsyl och egen etikett som tidigare.

    #16565

    Flaskorna är från Nordic Pack.

    100028      PL.FLASKA 1000 ML NAT 28 MM PE      72 Styck  á 3,87    278,64
    28880-3      KAPSYL RÖD 28 MM KON                    72 Styck  á 0,30      21,60
    100032RE  PL.FLASKA 1000 ML REKT NAT 32        64 Styck  á 6,10    390,40
    32881-3      KAPSYL RÖD 32 MM KON                    64 Styck  á 0,33      21,12

    Notera att flaskorna har olika storlek på kapsyl och att den fyrkantiga flaskan kostar dubbelt mot den runda. Oxalsyra flaskorna (den fyrkantiga) kan återanvändas hur många ggr som helst medan man bör vara observant och rengöra den runda efter myrsyran om den skall återanvändas. Glöm inte att märka flaskorna noga!!!

    Flaskorna är en liten kostnad och bra att ha. Köper man allt man skall på en gång bloir frakten vettig, de här plastflaskorna PE väger lite.

    Jag skall blanda till ett litet gäng därav mina flaskor. Dosering och invägning tar inte många minuter med oxalsyran. Stor flaska 1L gör allt så mycket enklare även om man doserar för 0.5 Liter.
    Blanda i god tid så att brukslösningen hinner lösa sig till 100% och är klar att använda efter omskakning i höst.

    #16574

    Evaporator Professional. Myrsyraförångaren har förändrats en del under resans gång, detta är den nya förångaren med plastbricka och duk.

    På väg hem från Tyskland tog jag med ett 200 pack.

    db0201211534676a3.jpg

    #16593

    Pump och slangpaket för myrsyra med EPDM tätningar.

    Köpt på Denois AB.

    823201243921P8f55.jpg

    #16648

    Skulle någon i grannskapet få akut oxalsyrabrist så har jag ett förråd som inte lär ta slut förrän nästa millennieskifte med mina två samhällen…….

    #16935

    Glömde lägga in dunkarna!

    Nästan allt från Lantmännen kan beställas genom Granngården.

    2 st 30L myrsyra 85%  625:- inkl moms/st totalt med avhämtning på Granngården.

    Använder man 200-300 ml via en bra förångare per kupa och sässong räcker en dunk till ca 100-150 samhällen.

    Pris 18 sek/kg + moms.

    #16938

    Nassenheider Evaporator/Verdunster Pro instruktionsfilmer och datablad.

    Ni får träna på lite tyska.

    http://www.youtube.com/watch?v=oUYHGsjxsic

    http://www.youtube.com/watch?v=IAp5fNewRWQ

    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgcXFTeU9yOXdtWGM

    #16939

    Något darrig på handen – säkert första gången han provar.

    Notera att i del II används en upp-och-nedvänd foderlåda över förångaren. Man behöver alltså ingen tomlåda som bara skapar problem.
    Vill man invintra säkert och effektivt på ett sätt som sällan strular använder man en foderlåda. Den skall senare användas för invintring och kan logistiskt följa med ut vid verroa bekämpningen på hösten efter slutskattning.

    #16940

    Nassenheider Evaporator/Verdunster Pro instruktionsfilmer och datablad.

    Vem i all sin dar kan hålla på med sådant plock. Oxalsyradroppning tar 2-3 minuter per samhälle. Resultatet är ungefär detsamma.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in