Rapport från förbundsmötet

Hem Forum Allmän biodling Rapport från förbundsmötet

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16732

    Det skulle vara intressant att veta vad man gav för aktierna en gång i tiden, vilken avkastning de haft, hur lång tid man haft dem och vad man fick för kurs vid försäljningen.

    #16735

    Dessa bortkomna pappersaktiebrev har ansökts om att dödas som jag förstått det och den del av försäljningslikviden som dessa motsvarar liksom omkostnaderna för att administrera detta hålls inne.

    Några pappersaktiebrev har aldrig utfärdats.

    #16736

    Det skulle vara intressant att veta vad man gav för aktierna en gång i tiden, vilken avkastning de haft, hur lång tid man haft dem och vad man fick för kurs vid försäljningen.

    Det var preferansaktier som vi köpte 1993-05-07 för 100.- per styck.
    Någon utdelning har aldrig skett.
    Aktierna såldes för 150.-, men det kan komma en ”skvätt” till senare

    #16737

    Priset måste inte vara officiellt.

    #16800

    Här är ytterligare en länk som gick att läsa på ett annat forum men inte på SBR.
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1147/Brev%20ordf%C3%B6randen%20120928.pdf

    #16801

    Här är ytterligare en länk som gick att läsa på ett annat forum men inte på SBR.
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1147/Brev%20ordf%C3%B6randen%20120928.pdf

    Jodå, brevet finns på SBR´s hemsida under aktuellt.

    #16860

    LRF Mälardalen skickar ut sitt programblad elektroniskt till sina medlemmar vilket jag uppskattar. Medlemmar som vill få det utskrivet får kontakta dem, den servicen finns.
    Detta är klart det miljömässigt bästa alternativet.

    #16880

    Lungn nu har det varit Distriktsordförandemöte i Örebro.
    Där kan man läsa att SBR ska jobba för att bli mindre bidragsberoende fram till 2017.
    En månad tidigare skrivs Våra tambins framtid.
    Med förslag på bidrag 1000 kr per övervintrat sh.
    Bra då är det glasklart hur det ska jobbas i denna fråga inom SBR!
    För mig är det helt orimligt med 1000 kr.
    Det är som du Sten-Åke skriver helt orimliga summor som ska betals ut.

    #16936

    Jag ser att man lagt fram länken på SBR och att man skickat in förslaget. Hur kan man då samtidigt ta ett beslut om att göra Svensk Biodling mindre bidragsberoende.

    Vad sysslar man med inom SBR? Otydligare än så här kan en förbundsstyrelse inte agera!

    Nu finns två mycket (synnerligen) motstridiga beslut. Nu tycker jag man går ut och meddelar medlemmarna om vad som är beslutat och vad som gäller.

    Jag har redan skickat mitt bidrag till den här röran. Ingen tänker på att det finns FÖRETAG t ex Aktiebolag som bedriver biodling och honungsproduktion. Marknadsekonomin sätts ut spel när man börjar leva på bidrag.

    Många kommentarer av de som har några samhällen har varit, ”ett par tusenlappar kan man väl inte säga nej till”, det finns människor som ställer upp på allt.

    Men när de börjar fatta att jag kanske får +200.000 sek och lite till och en biodlare med 500 samhällen 500.000 sek börjar de kanske förstå att det är de allra minsta som missgynnas mest av förslaget.

    De där få tusenlapparna en mindre biodlare får bidra till väldigt lite medan det är kanske jag som skall säga att ”200.000 sek kan man väl inte säga nej till …”. Jag tycker fortfarande att det är fel och alla vinner mest på ett oberoende.

    Priset på ett samhälle kommer att stiga och många vill säkert öka sin biodling pga bidraget. Det kommer att bli dyrare att expandera, dyrare med vinterdödlighet, en betydligt större ekonomisk katastrof om man får sjukdomar.

    För att klara av flera samhällen krävs investeringar. Apparater är dyra – fråga mig!

    #16937

    Fråga #2.

    Vad skall räknas som ett samhälle? Allt övervintrat räknat i mars?

    Jag kan dela mina samhällen och dubbla dem och ändå räkna hem allt men med lite mindre honungsproduktion som följd. Man får ju betalt för att göra ett sämre jobb.

    #16942

    Var hittar du den länken S-Å?

    #16943

    Under remisser och yttranden här på SBR.
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1055/1/

    #17104

    Det bästa som hänt på bra länge, bitidingen digitalt!!
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/470

    Tidningen är inte bara digital utan innehållet denna gång var faktiskt läsbart och delvis av intresse. Det tackar vi för!

    En god insats för miljön är att satsa på digitala utskick!

    #17108

    Var är SBR på väg?
    S-Å hade ni skrivit detta 1 April hade jag varit en av dom som skrattade..nu är det bara rent tragiskt:(
    Redan i fjor tappade jag myckat av mitt förtroende för styrelsen after att halkat in i en tvist här som bitillsyningsman i skåne efter att en person i dåvarande styrelse varit nere och försökt tvinga bort en lokal biodlare från sin plats under försök med pollinering i raps för att bidraget som man fick för detta försök skulle gå till en i ”klubben” och inte till biodlaren som redan hade sin bigård vid försöket.
    Var vid denna tid med i Yrkesbiodlarna och skrev om detta,det intressanta
    eller hur man ser på det.

    Det intressanta är att där var ingen i den föreningen eller någon annan som hade någon kommentar om detta!!!

    Hur tolkar man det??

    #17109

    Man blir av med ”föreningskorruption” med lite rotation i alla styrelser, även i distrikten. Det du beskriver skall givetvis inte få förekomma alls och det borde vara ett stort ansvar som vilar på förbundsstyrelsn att sådant inte förekommer och kan regleras därifrån.

    Ser man till distrikten och dessa styrelser så luktar det på sina håll, jag har hört en del andra saker också. Styrelseskicken blir inte bra om man sitter med samma styrelse och samma valberedingar år efter år. Allra värst blir det när gamla styrelsemedlemmar tar plats i valberedningarna.

    SBR är tyvärr uppbyggt som den gamla röda sosseorganisationen med många gamla värderingar och gamla ingrodda mönster med stora svårigheter gällande förändringar. Distriktsordförendana är inte alls representativa för övriga i föreningen och jag själv och flera känner sig inte komfortabla med den organisation vi har och har haft.

    Organisationen borde moderniseras och vara mera anpassad till medlemsnytta än idag med mera reklam till konsument att köpa lokalproducerad honung från närmsta biodlare. Det är på tok för ensidigt och för mycket etikett tänk (varumärke) inom SBR. Etiketten fyller ingen funktion längre.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)

Ämnet ’Rapport från förbundsmötet’ är stängt för nya svar.