starka och friska bin

Hem Forum Bihälsa starka och friska bin

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14255

    vad betyder mest i biodlingen för att hålla bina friska? Jag har självklart mina egna funderingar men det vore mycket mer intressant att få ta del era råd o tips!

    #15602

    Avel är nog ett bra ställe att börja med + god kontroll på varoa bekämpningen mm

    edward 😛

    #15608

    den omgivande växtligheten spelar nog också en viktig roll. De stora monokulturerna i USA verkar ha satt ner konditionen på pollineringsbina. Det är väl inte osannolikt att vi kommer att få liknande situationer här i Sverige också med en utarmad flora.

    #15609

    Första steg är att läsa om alla bisjukdomar som finns och lära sig att vara observant och känna igen om ett bisamhälle visar täcken på en sjukdom.
    Man kan inte ha starka bin om de är inte friska. Sjuka bin är inte så aktiva som friska bin och man marker under sommaren att den inte ge honung eller att samhällen håller på gå undan.
    En viktig del är avelsarbete. Att avla på bi som är friska.
    Det finns fler faktorer som man måste ta  hänsyn till när man prata om starka och friska bin
    Monica

    #15646

    Håller med om att friska bin är prio #1. För att kunna växa får man ibland köpa avläggare. Jag har haft 5-6 rekommenderade leverantörer och oavsett vem som levererat undrar man vad man egentligen fått. Ett stort ansvar borde ligga på avläggarproducenter att det som levereras är friska vitala bin med vettiga drottningar.
    Det känns inte så när det första man får göra är att storstäda i dessa populationer. För egen del så har jag tappat lite av förtroendet för avläggarproducenter. Vad får man egentligen?
    Här borde man kunna sätta en norm för hur avläggare borde se ut och fungera eftersom avläggare transporteras och sprids över landet.

    #15648

    …Det känns inte så när det första man får göra är att storstäda i dessa populationer. För egen del så har jag tappat lite av förtroendet för avläggarproducenter. Vad får man egentligen?
    Här borde man kunna sätta en norm för hur avläggare borde se ut och fungera eftersom avläggare transporteras och sprids över landet.

    Det ligger mycket i det, men inte ens den som gör avläggaren vet hur bra den kommer att ta sig förrän nya drottingens egna bin börjat flyga oavsett vad man har för avelsmaterial. Detta är en av anledningarna till att jag bara säljer övervintrade samhällen (istället för avläggare på sommaren) för då har jag själv gjort denna gallring och kan sätta priset därefter.

    #15649

    Senast köpte jag 40 övervintrade samhällen på två lådor med mitt ramformat. Jag har städat där också och två av mina tre svärmande samhällen kom från dem.

    Men visst, jag tror det är bäst för både köpare och säljare.

    #15655

    Det berör på vad man köper om det är övervintrade sh eller avläggare.
    Om man köper avläggare mitt på sommaren (efter midsommar) då ska dem ha 3 rammar yngel, en äggläggande drottning,2 rammar med mat och 5 mellanväggar.
    Om man köper övervintrade sh då är det april-maj. Se till att det är föra årets drottning, att den som säljer ha papper på att de är besiktigade, att dem har bin från kant till kant. När man köper de på våren då ska man kunna i stor sett sätta på spargaller och första skattlåda på. 
    Man kan kanske komma överens med säljaren att själv kan ta en titt på den. jag själv har fått sh med kalkyngel och det är för att lagen säger att man ska bara kolla yngelröta och varroa men vi glömmer allt annat som är lika viktig för biodlare.. att få en väl fungerande sh.
    //Monica   

    #15699

    På en rasgruppsträff för flera år sedan så ställde jag frågan hur ofta det dök upp en riktig ”pangbrud”. Resultatet nästan samstämmigt från alla 4 grupperna var så här.

    Av tio drottningar så var 3 lite svaga 3 var mellan 2 var lite plus och 1 var lite bättre.

    Av hundra drottningar så var det två som var riktigt bra!

    Men.. enligt alla så steg procenten väsentligt om urvalet i grundbeståndet var hårdare. Och detta gällde alla egenskaper!
    Säkerligen också friska och starka bin!

    #15704

    Jag måste ställa den här frågan! Varför köper ni avläggare!

    #15710

    Jag köpte bara övervintrade sh i början. Nu hyr jag in dr. och avla på det och gör själv avläggare. Men man måste börja nånstans sen får man utöka därifrån.

    #15723

    Jag köpte bara övervintrade sh i början. Nu hyr jag in dr. och avla på det och gör själv avläggare. Men man måste börja nånstans sen får man utöka därifrån.

    Verkar förnuftigt!

    Men om en biodlare som är  bra igång köper många avläggare då är det fel någonstans.
    När varroan debuterade här i mälardalsområdet så förlorade en av våra drottningodlare 60% av sina 150 samhällen. När hösten kom så var bistyrkan tillbaka på 150 samhällen och det här biodlarparet hade fått den största honungsskörden de någon gång hade fått. Dessutom så var de tvungna att sälja de drottningar som de hade beställning på. Med bra bin så är det rimligt att få normalskörd plus en avläggare från de flesta samhällena. Det är ju så de flesta drottningodlare resonerar!

    #15725

    Vi har massor med nybörjare i Strängnäs som vill köpa övervintrade samhällen eller annars avläggare. Man måste ju börja någonstans…. Kan väl tänka att de som snabbt vill utöka också vill ta hjälp av andras avläggare.

    #15727

    Det går inte att växa med lite fart utan att köpa avläggare. Tänk vilka vintrar vi haft som tagit en massa avläggare och för två år sedan var det lite brist på bin.
    Man måste komma upp på en nivå så att man kan växa själv oberoende av vad som händer runt om.
    Jag kan fortfarande tänka mig att utöka med köpta avläggare för att nå de mål jag har. Ett problem med avläggare är att det tar på honungsproduktionen. Det är flera som gjort många avläggare som sedan fått köpa honung för att klara sina leveranser.

    #15736

    Jag måste ställa den här frågan! Varför köper ni avläggare!

    Brist på honung , brist på bin  😉

    Som de flesta upplever är det inte svårt att sälja honung, fast ska man expandera i en någorlunda takt blir skörden lidande.

    mvh edward 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in