Temperatur

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14383

    Har nyss läst i Boken om biodling att det bör vara cirka 15 grader i det rum där honungen förvaras under tiden för omrörningen. Vad händer om det är 22 grader i stället? /Stina

    #16375

    Vi man ha kontroll över kristalliseringsprocessen använder man Ekobi metoden.

    #16391

    Vi slungade i torsdags, jag har inte börjat röra honungen men väl rensat ytan från skum. Är det för sent att påbörja ympandet nu? Det dröjer ju några dagar innan ympen är klar och kan röras ner. Nån fråga till: behöver jag röra honungen fram tills dess att ympen är klar eller ska jag bara låta den vänta? Hur tufft är det att röra ner ympen – ser på bild att du använder maskin men jag har bara manuella redskap att tillgå, så när som på hushållsvisp. Måste man ha en visp för att lufta runt ordenligt när ympen ska blandas i, eller ska honungen bara röras? /Stina

    #16392

    Jag har varit med när man rört honungen och förstår inte att man har tid till allt rörande. Det blir ingen skillnad på resultatet om du rör eller använder ymp även om det finns personer som påstår detta. Ympen (EKOBI) har kommit för att stanna.

    Jag använder en borrmaskin till ympen men en vanlig visp. Någon påstod att en vanlig elvisp klarade jobbet om man använde degkrokar, har inte provat detta och kommer säkert inte att försöka heller.

    Man måste ha en maskin att röra med, typ en bättre borrmaskin med tratt på omröraren för att fånga ev koldamm som annars hamnar i honungen. Bättre maskiner ger inget koldamm men jag rekommenderar tratt på i alla fall.

    Skall honungen bli bra så ympar man med en SBR burk och rör om tills alla meleringar är borta i hinken. Man kan tappa på burk efter någon timme och har man inte raps tar det dagar innan det händer något i hinken.

    Kristalliseringsprocessen startar så fort du tillsätter ympen och ställ burkarna i rumstemp dag 1-2 sedan i 12-14 grader så sätter sig honungen efter ett par veckor.

    Du kan ympa när du vill i din process om man inser att rörning tar tid eller inte lyckas fullt ut. EKOBI metoden är lite riktlinjer som tål en del variationer och är inte lika kritisk som alla dessa procent och vikter. Några matskedar SBR till en 1/2 liter honung. Blanda väl och ställ i kylskåpet där det passar. Jag lägger alltid en plastpåse över i tron att det hamnar mindre i honungen och att den tar till sig mindre från andra prylar i kylen.

    #16394

    Ett par tillägg är med ympsats upp till ett par kg fungerar elvisp med degkrokar bra. Borrmaskinen är starkare och går fortare och säkert effektivare på att skapa ympen.

    Om man har rapshonung kan man inte vänta att tappa den från att man rört ut ympen, redan nästa morgon är den svår att få ur tappkärlet. Råkade ut för det när mina burkar tog slut på kvällen och jag inte kunde få tag i nya förrän på morgonen (såklart kan man vänta att tappa om man inte direkttappar utan värmer innan tapp). Och rapsen sätter sig redan till nästa dag i burk.

    #16395

    Tack för snabba och utförliga svar! Nu ska det ympas honung.
    😀 /Stina

    #16396

    Ympade min honung för första gången i år och den står nu i garaget (det kallaste stället jag har där jag har möjlighet att förvara 200 burkar) och allt ser bara bra ut. Väldigt skönt att slippa allt rörande i flera veckor kommer ympa varje gång i fortsättningen ;D

    #16397

    Eftersom jag insett att utblandningsmomentet är ett kritiskt skede kommer jag att göra följande med vår honung, som nu står på 4,5 stycken 45 kg kärl.

    1) göra 4,5 satser ymp anpassade till den mängd honung som vi har på varje kärl
    2) blanda ut de färdiga ympsatserna i vars 5-10 kg honung
    3) tappa ner honung från 45-kg-kärlen i större kärl, typ 70 kg (nyinköp medan ympen mognar)
    4) röra i ympen samtidigt som jag tappar ner honungen
    5) låta stå en dag
    6) tappa upp på burkar och ställa svalt i kylskåp (nyinköp medan ympen mognar).  Vi har inget utrymme som är svalare än rumstemperatur, tyvärr, så vi investerar i ett par gamla kylksåp.

    Kommentera gärna min steg-för-steg-lista! Det är första gången vi gör detta så alla tips emottages tacksamt.

    Vilken är den optimala lagringstemperaturen i kylen?

    Nästa gång vi slungar kan jag ju ha ympen klar och bara röra ner efterhand som 45-kg-kärlen fylls, enligt samma steg som ovan, eller måste honungen rensa sig någon dag först?

    Nu ska jag gå ut och kolla om min basic-borrmaskin från Överskottsbolaget kan funka till det här. Jag fick en omrörare till en borrmaskin samtidigt som jag köpte slungan, ser ut som en jättedegkrok och har jag tur så passar den i chucken. Annars får det bli en manuell omrörning…

    /Stina

    #16398

    Man måste ha en rätt rejäl borrmaskin annars är det lätt att dom blir för varma, själv köpte jag en ”billig” typ färgblandare på K-Rauta, fungerar alldeles utmärkt att röra honung med.
    Och som Olof skriver, har du mycket rapsnektar i honungen får man vara snabb att få den på burk.

    #16399

    Burkar man enbart raps direkt blir den ofta stenhård. Man kan ympa på 28 kg hink och sedan förvara den tills man värmer på och rör om och tappar på burk. Har man stora rapsskördar kan man disponera tid & arbete på det sättet.

    En blandare typ denna, finns i olika versioner/pris och köpställen.
    http://www.clasohlson.com/se/Blandare-Cotech/Pr407995000

    Det finns många som har brännt upp elvispar, borrmaskiner etc som har varit för klena för jobbet.

    #16400

    Här hittade jag en gammal bild på mina första ymp-projekt 2009.

    Notera den gula tratten på blandaren! En liten kostnad men viktig.

    Här har jag en KRESS 1050W (slagborr men denna funktion avkopplad).

    2e52012101928609f.jpg

    Blandaren är en vanlig blandare för kakel/klinkers/fogmassa och fungerar bättre och är billigare än de som säljs i redskapsbutikerna med dubbla propellrar.

    0852012102205c66b.jpg

    Idag använder jag 300g och 500kg rörverk.

    #16401

    Eftersom jag insett att utblandningsmomentet är ett kritiskt skede kommer jag att göra följande med vår honung, som nu står på 4,5 stycken 45 kg kärl.

    1) göra 4,5 satser ymp anpassade till den mängd honung som vi har på varje kärl
    2) blanda ut de färdiga ympsatserna i vars 5-10 kg honung
    3) tappa ner honung från 45-kg-kärlen i större kärl, typ 70 kg (nyinköp medan ympen mognar)
    4) röra i ympen samtidigt som jag tappar ner honungen
    5) låta stå en dag
    6) tappa upp på burkar och ställa svalt i kylskåp (nyinköp medan ympen mognar).  Vi har inget utrymme som är svalare än rumstemperatur, tyvärr, så vi investerar i ett par gamla kylksåp.

    Kommentera gärna min steg-för-steg-lista! Det är första gången vi gör detta så alla tips emottages tacksamt.

    Vilken är den optimala lagringstemperaturen i kylen?

    Nästa gång vi slungar kan jag ju ha ympen klar och bara röra ner efterhand som 45-kg-kärlen fylls, enligt samma steg som ovan, eller måste honungen rensa sig någon dag först?

    Nu ska jag gå ut och kolla om min basic-borrmaskin från Överskottsbolaget kan funka till det här. Jag fick en omrörare till en borrmaskin samtidigt som jag köpte slungan, ser ut som en jättedegkrok och har jag tur så passar den i chucken. Annars får det bli en manuell omrörning…

    /Stina

    Optimal temp = olika vem du frågar men när honungen skall sätta sig är 12-14 grader bra och jag har en kyl satt på 13 grader.
    Efter ett par veckor när honungen kristalliserat hamnar burkarna i en sval på 16-18 grader, har fungerat bra och jag har inga kvalitetsproblem med rimfrost eller skiktningar.

    3 matskedar till 1/2 L ymp för ca 28 kg (dubbla till 45) x antalet hinkar.

    Blanda ymparna. Häll i färskhonung så mycket som får plats och rör ympen lös igen.

    Häll ner allt i honungshinken på en gång och rör om. Att stå och småhälla tar bara kraft och energi och äter på armar och rygg. Resultatet blir inte bättre, du blir bara tröttare.

    Rör ut alla meleringar/färgskiftningar. Rör med måttlig hastighet eller växlande lågvarv/högvarv i flera minuter. Honungen blir ljusare.

    #16403

    Jättetack för all info och bilder!
    /Stina

    #16406

    Jag hade inte chansat på att vänta till nästa dag att tappa efter att du rört i ympen. Det beror helt på vad du har för nektar och det vet du kanske inte riktigt i år och du vill inte riskera att stå med 200 kg kanderad honung i storkärl utan att ha tillgång till värmerum.

    Nästa gång vi slungar kan jag ju ha ympen klar och bara röra ner efterhand som 45-kg-kärlen fylls, enligt samma steg som ovan, eller måste honungen rensa sig någon dag först?

    Ja om du finsilar direkt innan du häller i 45-kg kärlen och inte använder klarningstank och hinner tappa allt i rimlig tid. Jag tycker det är bättre att dela på momenten.

    #16436

    Nu har vi all vår honung i kylar och de håller tyvärr lägre temperatur än de ni angivit i forumet. De håller strax under 10 grader även på lägsta läget. Är det skadligt för honungen? Vi ympade och tappade i torsdags och ställde honungen i kylen i går eftermiddag och idag är det kallt snarare än svalt. I så fall får jag försöka koppla till timer så det blir rimlig svalka. /Stina

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in