Temperatur

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16437

    Om EKOBI säger att 12-14 grader är bra så handlar det nog också om ”Ekonomisk” temperatur på typ större kylrum för maximal effektivitet. Om en kyl hamnar på 10 gader har nog ingen större betydelse. Det får inte bli för kallt och inte för varmt, det påverkar säkert bara tiden tills honungen sätter sig. Om det blir för kallt kanske honungen ”krymper” lite mera och risken för ev rimfrost ökar något. Det visar sig!

    #16438

    Hörde att det ska finnas termostat som du kan sätta på kontakten till kylen så att den slår av den om det blir för kallt. Termostaten ställer du in på den temp du vill ha så sköter den resten. Har tyvärr inte kollat upp det närmare men det finns säkert någon här på forumet som kan det bättre än vad jag kan  🙂

    #16439

    Hittade denna termostat kanske fungerar som en enklare lösning även om jag tycker den kostar för mycket för en lite hobby biodlare.

    #16443

    Tack för era svar! Ska ev testa det där med termostat. Funderade på timer för det verkar räcka att kylen går i tre timmar per dygn för att temperaturen ska hålla sig runt 12-18 grader. Honungen ser nu ut att börja bli klar. Den har blivit matt på ytan och jag kan hälla burken och försiktigt vända upp och ner på den utan att den rör sig. Är den klar då, eller ska den sätta sig lite till, tro? Den har ju också ljusnat flera nyanser och börjar bli mer guldgul än bärnstensbrun. /Stina

    #16448

    Grattis! Där ser du, EKOBI kan alla med lite entusiasm och gnista!
    Man behöver inte 30-års biodlande för att producera honung.

    Drottningodlingen är precis lika okomplicerad, det är bara transportsträckor och spänd väntan. Resultatet beror precis som på kristalliseringsprocessen på yttre omständigheter, fast i stället för temperaturer är beroendet typ väderlek ute.

    #16476

    Honungen – igen! Nu har den stått i kylen lite drygt en vecka, nio dagar, och den är riktigt ljus och hård, och lite skarp i smaken. I början av veckan var den mjukare och lenare. Kan det ha stor betydelse om ympsatsen blev lite för stor? Jag beräknade mängden ymp på 45 kg honung, men där var bara lite drygt 40 kg i kärlen visade det sig när ju nu burkat allt. Vi kommer att ha bättre koll på den faktiska vikten vid nästa slungning.

    /Stina ???

    #16477

    Det är som det ska, den är mjuk och len tills den sätter sig helt och sedan tar det ytterligare veckor innan honungen mognar. Tar du fram en sk ”hård” burk i rumstemp i en dag så kommer du att se att den är helt annorlunda än direkt från kristalliseringens slutfas och kylförvaring.

    Efter tappning på burk, 1-2 dagar i rumstemp. Därefter i 12-14 grader i den tid det tar tills honungen sätter sig. Sedan kan du förpacka honungen i kartong och förvara den i 16-18 grader, ibland blir det +20 hos mig en varm sommar utan större problem.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in