Val av kupa – LN vs HLS

Hem Forum Allmän biodling Val av kupa – LN vs HLS

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19727

    Men jag får hålla med Sten-Åke om att bina övervintrar bättre på fler lådor än en.
    Jag har ju en stor del av dom rammått som finns iSverige idag i yngelrummet och har märkt att särskilt kalla långa vintrar så övervintrar bina sämre på typ dadant LS eller en LN. MIlda vintrar är skilnaden mindre.
    […]
    Men nu har tråden spårat ut som vanligt 🙂

    Intressant om övervintringen och dubbla lådor. Att bina vill sitta på tomma celler istället för på socker förstår jag. Vanlig isolering handlar ju om att kapsla luft; stoppning i vinterjackor eller isolering i hus – varför skulle det vara annorlunda för bina? Man märker ju själv tidigt på våren när man lyfter en ”sockerram” som sitter i kupan att den är rejält kall. Värsta kylklampen..

    Men jag är inte med på varför två lådor skiljer sig från ett större ramformat. Så länge det finns tomma celler borde det inte vara någon skillnad, väl?  😮 Vad är skillnaden mellan 2 st 3/4 och en dadant, 2 cm plus luftspalt? Skulle denna luftspalt mellan lådorna vara så avgörande? Varför?

    Jag får också be om ursäkt till den som skapade tråden för att jag fortsätter på ett sidospår. 😉

    #19728

    Patrik:

    Bigången mellan övre och undre ramarna är min teori. På en LS eller Dadant förblir majoriteten av bina i samma kakgata hela perioden med vinterklot. Med 2 lådor LN, 3 lådor HLS eller 2 lådor 3/4 Langstroth rör de sig med goda förutsättningar dit de önskar.

    #19729

    Jag håller med Thomas. Jag tror oxå att bigången mellan lådorna är viktig. Bina kan röra sig mer fritt.
    Dom riskerar inte på samma sett att fastna mitt på en stor kakyta i vinterklotets ytterkant och frysa eller svälta ihjäl.
    Förr vet jag att det förekom att biodlaren gjorde hål i vax bygget.
    För att skapa gångar som bina kunde röra sig i under vintern.
    //Anders Wizping

    #19731

    Med 2 lådor LN, 3 lådor HLS eller 2 lådor 3/4 Langstroth rör de sig med goda förutsättningar dit de önskar.

    Innebär denna rörelsefrihet att samhällen invintrade på flera lådor inte lika ofta drabbas av att bina ”gått åt fel håll”, dvs foder finns i kupan men inte i kontakt med klotet, och detta gör att bina svälter?

    #19732

    Innebär denna rörelsefrihet att samhällen invintrade på flera lådor inte lika ofta drabbas av att bina ”gått åt fel håll”, dvs foder finns i kupan men inte i kontakt med klotet, och detta gör att bina svälter?

    Exakt, så uppfattar jag det.

    #19733

    Tack för alla svar !
    Även om det spårar ur ibland så är det en intressant diskussion.
    Hur viktigt är det att sätta utbyggda ramar i yngelrummet ? Vissa gör det och andra inte.

    #19734

    Tack för alla svar !
    Även om det spårar ur ibland så är det en intressant diskussion.
    Hur viktigt är det att sätta utbyggda ramar i yngelrummet ? Vissa gör det och andra inte.

    Menar du utbyggda istället för mellanväggar?

    Mina bin bygger bäst ut mellanväggar till vackra kakor med arbetarceller på, i just yngelrummen. I skattlådorna får de fler drönarceller här och där. Därför bygger jag som regel ut mellanväggarna i yngelrummen.

    #19735

    Därför bygger jag som regel ut mellanväggarna i yngelrummen.

    Men då innebär det väl att du skattar honung från vaxkakor som det kan ha varit yngel i?, eller finns det tips och trix att undvika det?

    #19736

    Framöver blir det 100% utbyggt i yngelrummen hos mig, det som ska vara där nere, och 100% i skattlådorna det som ska vara där uppe. Jag har nämligen LN under spärrgallret, och HLS över detsamma. Tidigare har jag gjort en hel del yngeluppflyttningar, men nu är jag (äntligen) i fas med kupmaterialet, så jag har tillräckligt med skattlådor av rätt format.

    #19737

    Thomas H, när du slänger en gammal LN ram i yngelrummet och ska ersätta den med en ny utbyggd LN ram, var kommer den ifrån ? Du har ju HLS ramar i skattrummet.
    Dom flesta jag pratat med tar utbyggda ramar från skattlådan till yngelrummet och sedan när de är gamla så kasseras dom, men det förutsätter ju samma format.
    Anledningen till frågan är att jag är intresserad av just LN i yngelrum och HLS i skattrummet för att få ner vikten lite.
    Kul tråd, så här många svar var det inte på hela förra året i någon tråd.

    #19738

    Nej, jag ersätter den med en mellanvägg då.

    #19739

    Ok, det förklarar saken.
    Det finns mycket åsikter om detta.
    Men du märker ingen skillnad att något skulle bli sämre ?

    #19740

    Ok, det förklarar saken.
    Det finns mycket åsikter om detta.
    Men du märker ingen skillnad att något skulle bli sämre ?

    Hur menar du? Sämre än om…?

    #19741

    Eftersom många vill ha utbyggda ramar i yngellådorna funderade jag om det blev någon skillnad för bina ?

    #19742

    Det där med att ha utbyggda ramar att tillsätta har jag alltid trott varit överskattat, tills i somras.

    Då satte jag endast mellanväggar i skattlådorna till en kupa och trodde i min enfald att dessa skulle byggas ut och fyllas med honung. Det som hände var att hela yngelrummet blev tjyvtjockt med honung och sen svärmade samhället.  😮

    Däremot har har jag inte märkt av något problem med att tillsätta mellanväggar i yngelrummet(dock inte alla på en gång). Jag har kanske haft tur, eller helt enkelt inte märkt av ev nackdelar. När jag hade varmbygge tyckte jag ibland att om man satte en mellanvägg närmst flustret blev den ofta fylld med pollen, men det var kanske bara en känsla jag fick.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in