Varroaresistensavel

Hem Forum Biavel Varroaresistensavel

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17511

    Varför lägger artbetsbin ägg i ett viseriktigt bisamhälle?

    Ingen aning om varför, men det händer om än väldigt sällan. Märkligt sammanträffande för jag hittade två sådana drönarceller på en ram i en skattlåda idag, men det var flera år sedan jag såg det senast.

    #17512

    Att arbetsbin lägger ägg i viseriktiga samhällen förekommer men man märker det sällan och det sker inte mycket, Varför? Det finns en del spekulationer förstås. Drottningen har inte så starka feromoner är en, och speciellt över ett spärrgaller blir feromonspridningen ibland ännu svagare. Det kan stimulera till att arbetsbin matas upp för att lägga en del ägg. Jag har också sett det ibland.
    Gideon bekämpar uppenbarligen kvalstren effektivt så han har svårt att hitta varroa också i drönaryngel. Om man vill utvärdera det ev VSH-värdet i ett välbekämpat samhälle får man vänta till strax före nästa bekämpning då varroamängden stigit jämfört med tidigt på säsongen.
    Erik

    #17513

    Äggläggande arbetsbin förekommer säkerligen i alla samhällen, men i en så liten omfattning att vi inte observerar det, om det inte hamnar mitt på en honungsram. Det har sagts att det är naturens sätt att bromsa risken för inavel. För de drönarna har troligtvis en liten aning skillnad genetiskt mot de flesta andra i bisamhället. 

    #17522

    Det skulle vara intressant att kunna använda Harbos insikter i praktisk tillämpning så det får betydelse för biodlingen i Sverige. Om man kunde minska på varroans och därmed virusens och bekämpningsmedlens mot kvalster påverkan på våra bisamhällen så minskar man på några faktorer som bidrar till binas och biodlingens problem idag.
    När man testat några samhällen i ett område eller inom en ras, så kanske man får fram samhällen med lite mer än 25 % VSH-karaktär (25 % kvalster av alla funna puppor med kvalster som inte har avkomma). De (-en) bästa odlas efter och döttrar (hur många?- kanske 2-10) placeras i ett så isolerat område som möjligt. (Såna måste gå att uppbringa på mer än bara några få ställen i Sverige.)
    Man letar och testar vidare. Året därpå odlar man efter ett annat (andra) samhälle man hittat och parar döttrarna i VSH-området. Hittar man inget annat samhälle får man odla efter samma, eller den (de) bästa dottern.
    Värt att prova?
    Erik

    #17543

    Här följer min hypotes: VSH – sortering.
    Om jag har fattat saken rätt så tar bina bara bort kvalster med avkomma men låter kvalster som saknar avkomma gå fram i vanlig ordning. Det innebär att samhällen med yngelramar som är heltäckta utan tom-celler  fram emot kläckningen helt faller bort. Sådana samhällen har antingen mycket låg varroatryck eller också har bina inget eller svagt VSH beteende.

    Min hypotes är så här: Om jag fotograferar ramarna med en mobil efter täckningen av ynglet och sedan fotograferar samma ramar strax före kläckningen så borde jag rent visuellt kunna se om bina rensat ut yngel. Och borde testas ytterligare.  Och det borde vara möjligt att skapa en app som sköter det här jobbet.

    Tänker jag fel och i så fall var??

    #17547

    Hm, under vissa förutsättningar tänker du nog rätt. Det känns som det finns en del fallgropar. Men det är rätt nytt för oss det här med att VSH-testa och vi kanske inte överblickar allt. Men det är bara att börja med något så får man erfarenheter som kan öka kunskapen.
    Om du vet med dig att du förhållandevis nyss effektivt bekämpat borde varroatrycket vara lågt, om inte reinvasion förekommit. Men om du kollar  i tiden strax innan det är dags att effektivt bekämpa igen. Du nämnde vid något tillfälle att du bekämpar kvalstret effektivt. Då, vid den tiden borde du se någon skillnad mellan samhällena.
    Men om du bara testar de samhällen som uppvisar mest hål i yngelutseendet kan du kanske bara hitta dem i vilka varroamängden ökat mest, men med ett VSH-test ser man förstås om det kan bero på reinvasion, om VSH-värdet är bra trots många puppor med kvalster t ex borde varroamängden bero på reinvasion.
    Men bara man gör något får man resultat som man kan börja tolka för att förstå dem. Kanske bina rensat ut kalkyngel också så det blivit många hål.
    Samhällen med få hål i yngelutseendet kan ha få puppor med kvalster och bra VSH-värde. Det måste väl vara de bästa samhällena.

    #17556

    Jag har kommunicerat lite med John Harbo och han har kollat min beskrivning av hans test på min engelska blogg. http://www.elgon.es/diary/?p=146 
    Han skrev att det är korrekt beskrivet. Känns skönt att jag lyckades med det. En sak han är lite osäker på är hur man bäst ska hantera den grupp kvalster i puppor man hittar där det inte finns kvalsteravkomma som kan reproducera sig, t ex där kvalstret bara har en hane till avkomma eller en eller två honor. Kanske man inte ska räkna dem alls. Den gruppen försvinner så småningom när stammen blir bättre VSH-mässigt.
    Eftersom han också funderat på andra alternativ förslog jag att man i början av ett VSH avelsarbete då VSH-index är lågt, att man då räknar med dessa kvalster i gruppen med kvalster utan avkomma. Detta för att lättare få fram samhällen att avla vidare på.

    #17666

    Nu har jag själv gjort en VSH-kontroll av två samhällen. Det var betydligt lättare än jag trodde att se det man skulle. Jag hade lånat en stereolupp, men gick över till att först öppna, lyfta ut puppan och kolla efter kvalsteravföring på puppan utan lupp, och sedan titta ner i cellen med luppen för att inte missa ett icke reproducerande kvalster. Men kvalsteravföringen syns så tydligt att jag tror pannlampa och läsglasögon räcker gott, och sedan ett vanligt förstoringsglas att titta närmare när man ser avföring på puppa eller i cellen.

    Min tanken var att använda täckt yngel från sista yngelramarna för att få så mycket kvalster som möjligt, men det var ändå alldeles för lite så mitt resultat sa ingenting. Från första samhället öppnade jag ca 300 celler och hittade 1 reproducerande kvalster. Från det andra samhället öppnade jag ca 150 och hittade 1 reproducerande och 1 ickereproducerande (men som lagt ett ägg som inte kläckts). Med denna låga infektionsgrad skulle jag behöva öppna 500-1000 celler och så många puppor av rätt ålder finns inte ens vid denna årstiden.

    #17667

    Nu har jag själv gjort en VSH-kontroll av två samhällen. Det var betydligt lättare än jag trodde att se det man skulle. Jag hade lånat en stereolupp, men gick över till att först öppna, lyfta ut puppan och kolla efter kvalsteravföring på puppan utan lupp, och sedan titta ner i cellen med luppen för att inte missa ett icke reproducerande kvalster. Men kvalsteravföringen syns så tydligt att jag tror pannlampa och läsglasögon räcker gott, och sedan ett vanligt förstoringsglas att titta närmare när man ser avföring på puppa eller i cellen.

    Min tanken var att använda täckt yngel från sista yngelramarna för att få så mycket kvalster som möjligt, men det var ändå alldeles för lite så mitt resultat sa ingenting. Från första samhället öppnade jag ca 300 celler och hittade 1 reproducerande kvalster. Från det andra samhället öppnade jag ca 150 och hittade 1 reproducerande och 1 ickereproducerande (men som lagt ett ägg som inte kläckts). Med denna låga infektionsgrad skulle jag behöva öppna 500-1000 celler och så många puppor av rätt ålder finns inte ens vid denna årstiden.

    Intressant att höra!

    #17672

    Nu har jag öppnat en massa puppor i två samhällen till. I det ena var det lika lite kvalster som i de två tidigare samhällna, i det andra fanns det fler och jag kunde räkna fram en VSH-kvot på 23% (3 av 13), dvs ungefär som bakgrundsnivån.

    #17814

    @ Olof
    Sannolikt inte så stort avelsvärde i det samhället, men du har skaffat dig erfarenhet!
    Uppenbarligen behöver du bekämpa varroan lite mindre effektivt  bland de samhällen du hoppas finna något som har lite bättre VSH-index  att odla från.
    Kanske vill man placera sådana eventuella avelssamhällen i en egen bigård några km från andra bin. Samhällen som producerar bra och är snälla. Kanske man t o m har något eller några samhällen man av någon anledning tror eller hoppas är litet mer varroaresistenta än andra. Som t ex några samhällen som stått ett antal år på 2-3 lådor som ingen skött efter det att biodlaren dött. Det hände inte så långt härifrån. Änkan skänkte dem till en biodlare. Det var inte mycket varroa i dem. Måste ta reda på om de finns kvar…

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in