Ympning av honung med EKOBI metoden

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Ympning av honung med EKOBI metoden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14263

    Förslag på olika metoder att ympa sin honung för att slutprodukten skall bli bra i burken.

    #15670

    Det här var den metod som min mentor visade mig så jag har aldrig provat något annat sätt. Jätteenkelt! Men det var nog bara första gången som jag var så där noga så att jag vägde och räknade procent. Ganska full hink kräver större ymp än ganska halvtom? Vad händer om man ”räknar fel”, kan resultatet bli påverkat? Längre tid för kristallisering kanske? Vad har ni för erfarenheter? Jag har ”lyckats” varje gång utan att räkna procenten.

    #15673

    Jag har försökt lägga in en bild som hela tiden blir för stor om YMP bilagan som fanns i SBR tidningen. Men det gick inte så bra.

    Jag hade ett litet reportage om detta i ett annat forum, man behöver inte alls vara så noggrann med procenten.

    Till en 28 kg hink räcker 5-6 dl färskhonung (ca 0,8 kg) och tre stora matskedar kristalliserad honung typ SRB burken med fina processade kristaller.
    Allt fixar du i ett 1L rostfritt mått.
    Du vispar upp de där matskedarna med färskhonungen i ett par minuter.
    Ställer längst upp i kylskåpet med vispen i (numera har jag en visp till en skruvdragare).
    Vispar morgon och kväll i 3 dagar.

    Klart att röras ner i 28kg hinken.

    Jag skall bifoga bilder.

    #15674

    Tillverkning av ympen.

    #15675

    Ympen blandas väl och man förvarar den i kylen med vispen i och trär på plastpåse.

    #15676

    Konsistens och färg ändras, ympen blir ljusare och segare.

    #15678

    Till slut fungerar bara skruvdragaren.

    Färskhonungen är mörk.

    #15679

    Vi rör ner ympen.

    Färgen ljusnar betydligt och fortsätter att bli ljusare i burken medan kristalliseringsprocessen fortgår.

    Man kan hälla på glasburkar direkt och förvara dem i 12-14 grader tills honungen sätter sig.

    #15680

    Kristalliseringsprocessen startar så fort du börjar röra ner ympen. Det tar olika tid beroende på vad det är för honung.
    Men du har gott om tid och kan vänta tills nästa dag med att tappa.

    Jag har inte raps och kan vänta flera dagar. Rör om innan tappning.

    När honungen är tappad tar kristalliseringen olika lång tid i kylförvaring innan den sätter sig. Det kan ta ett par veckor. Honungen mår bra av att stå ett tag i kylrum för att mogna.

    När du tappar så låt burkarna stå framme i rumstemp i ett dygn eller två innan de hamnar i kylrum, då minskar ”rimfrost” tendenserna betydligt.

    #15681

    Du skulle bara veta vad jag hörde om just YMP och EKOBI första gången. Den som visade mig var stressad, hyper, hybris och var livrädd för att allt kunde hända.

    Sanningen är att det händer inte speciellt mycket mera än vad jag visat på bilderna.

    Ta det bara lungt, gör det för att du tycker det är kul. Det kommer att fungera!! Jag har tänjt en del på EKOBI proportionerna och lite avvikelse påverkar kanske bara kristalliseringstiden i kylrum.

    Jag har ympat med ljunghonung från min bror på Lyrön och den blev lite smågrusig men ändå ganska bra, färgen blev aningen mörkare och smäller man i lite hösthonung håller den mera av färgen.

    Att den ljusnar för ögat beror på de små fina kristallerna (från t ex raps) reflekterar ljuset på det sättet.

    #15683

    Man kan göra ympen klar men ha 4 hinkar att ympa. Då kan man dela ympen och röra ut den med färskhonung.
    Röra en dag till i kylen. Jag har sedan hällt båda i ännu mera färskhonung och rört några minuter.
    Har därefter hällt allt i kärlen och rört om ordentligt tills alla meleringar försvunnit (ett par minuter).
    Allt har fungerat bra här också.

    #15663

    Ett problem som hörs ibland är ”Hård” honung, som cement i burken. Jag har inte lyckats med detta fenomen ännu men tror att det hänger ihop med fina kristaller.
    Mera fina kristaller från t ex raps kan ge hårdare honung.

    Många kristalliserar i 28k hinkar och låter honungen sätta sig. De förvarar honungen så tills det är dags att värma på och röra om igen för tappning.

    Här kan man röra om och blanda i lite hösthonung för att hoppas att honungen blir mjukare senare.

    Hela den här processen är som vanligt inom näringen, alla har sitt eget sätt och egna metoder. Bara det säger att det inte är så kritiskt utan fungerar säkert vilket som.

    #15690

    Numera har jag ett rörverk (hembyggt) på 300kg och ett begagnat CMF på 500 kg (ett fynd). Bilderna är från 2009/10. År 2011 blev det betydligt mera honung.

    Jag har blandat i 300kg behållare och sedan tappat direkt från denna ända tills sista burken.

    #15714

    Detta stämmer bra med mina erfarenheter. Dock har jag varit tvungen att gå över till degkrokarna på vispen eftersom metallvisparna går sönder av belastningen (svetsfogen mellan bågarna och centrumpinnen). Vispen klarar degkrokarna hela vägen och skruvdragaren behövs inte. Och har man raps kan man inte vänta ens till nästa morgon att tappa efter ymp, då rinner den knappt längre.

    #15715

    Det måste vara skillnad på olika rapssorter eller på sässong.

    Höstrapsen måste vara jobbigare än Vårrapsen.

    Man har alltid optionen att låt den kristallisera i sin behållare för att när man behöver tappa värma på och röra om inför tappning.

    Min visp har klarat sig. Men man kanske skall gå över till degkrok via skruvdragaren.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in