Ympning av honung med EKOBI metoden

Hem Forum Kvalité i honungsproduktionen Ympning av honung med EKOBI metoden

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15991

    Nu har jag möjlighet att länka in en stor PDF.

    Det är SBR's ympningsbilaga som gjorts om till PDF.
    https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgU2txRTU0WF9SZXc

    #17517

    Jag tycker att metoden är svår, honungen stelnar aldrig för mig efter ympningen. Jag har heller inget bra kylrum – det är kanske det viktigaste? Har försökt få den att stelna i kylskåp men det går ju inte in så mycket i taget då. Har du något förslag på hur man kyler honungen?

    #17518

    Jag tycker att metoden är svår, honungen stelnar aldrig för mig efter ympningen. Jag har heller inget bra kylrum – det är kanske det viktigaste? Har försökt få den att stelna i kylskåp men det går ju inte in så mycket i taget då. Har du något förslag på hur man kyler honungen?

    En förutsättning för metoden med levande ymp är just att kunna sänka temperaturen till så nära 14°C som möjligt. Ett sätt är att skaffa ett gammalt kylskåp. Ta bort alla gallerhyllor. Såga till skivor av masonit som kan passa som mellanlägg. Ett lager burkar, ett mellanlägg osv. Blir det för kallt i skåpet så ställ dörren lite på glänt. Det tar normalt en vecka för honungen att bli fast. Sedan behöver den lagras vid lite högre temperatur. Själv har jag 14°C vid kristallisering och 17°C vid efterlagring.

    #17519

    Törs jag använda vår matkällare? Där är precis 12-14 grader men luftfuktigheten ligger på ca 75%. Jag tänkte kristallisera honungen i 28 l plasthinkar med lock men kan man lita på att locken inte släpper in fukt?

    #17520

    Törs jag använda vår matkällare? Där är precis 12-14 grader men luftfuktigheten ligger på ca 75%. Jag tänkte kristallisera honungen i 28 l plasthinkar med lock men kan man lita på att locken inte släpper in fukt?

    Inga problem. Själv tappar jag honungen på glasburk direkt efter ympning.

    #17521

    Hur blir den i konsistensen då? Mjuk eller hård?

    #17523

    Hur blir den i konsistensen då? Mjuk eller hård?

    Min honung blir mjuk med vattenhalt runt 17%.

    #17553

    Jag har följt tipsen och honungen har stelnat och är lagom mjuk. Jag undrar dock hur honungen blir i konsistensen om t ex 3 månader? Blir den hård och får rimfrost?  Jag tycker inte att det brukar hjälpa att honungen står några dagar i rumstemperatur för att undvika rimfrost, den kommer fram långt senare.

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in