från 1 till 10 samhällen

Hem Forum Redskap från 1 till 10 samhällen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14259

    vad behöver man ha? Vad är mest praktiskt? Samarbetar Du med någon o Hur i såfall? Här måste det finnas många olika lösningar att dela med sig av, G Ö R  D E T  !

    #15659

    Tänker du att komma upp till 10sh från 1?
    I så fall ska du bestämma vilken rammått ska du ha, sen är att räkna till.
    Jag har DADANT yngelrum och 3/4 lanstroth i skatlåda.

    Från 1 till 10

    10 bottnar
    10tak
    10dadant
    30-40 3/4 lantroth
    100ramar dadant
    300-400 3/4 lanstroth
    tråd
    spik
    färg till kupa
    vax
    10 foderlådor
    10 bipallar = lecka block och brädor eller annat
    10spargaller
    10 täck plast… det går bra att köpa byggplast
    1 bigård
    slunga
    avtäkningsbrika eller avtäkningsbord
    avtäningskniv eller gaffel
    bil..kanske med släp
    ett plats vad kan man slunga som är rent och tillgång till vatten.
    Du behöver inte så stor plats för 10 sh.

     

    #15661

    -”Jag har DADANT yngelrum och 3/4 langstroth i skattlåda”.

    Behöver inte betyda att det är helt optimalt då jag har motsvarande volym men 2 x 3/4 langstroth = 1 st Dadant och en 3/4 langstroth låda (alltså 3 x 3/4 langstroth under spärrgaller).

    Hävdar att det går precis lika bra!! Hej & Hå …

    #15664

    Det var bara ett ex. hur jag har i min biodling. Det är fritt fram att välja vilket ramformat man vill ha och som passar i drift.

    #15667


    10 foderlådor

    1 bigård

    Om jag skulle ge råd till någon som vill gå från 1 till 10 skulle jag justera ett par punkter i listan. Dels satsa på foderplastpåsar istället för foderlåda (lika enkelt, ingen disk, ingen förvaring, billigare). Och dels att direkt satsa på 2 bigårdar med ca 2 km mellan istället för en. När man är ovan är det lättare att få avläggarna att få vara ifred om man flyttar dem direkt. Dessutom för husfridens skull, 10 fullstora samhällen i trädgården märks mer än 3-4 st.

    #15682

    Du kan växa på flera olika sätt, med egna avläggare eller inköpta.
    1 eller 2 bigårdar är ett fritt val. du ska dock lägga ner tankearbete på material.
    Kupor, var ska du ha dom och hur ska du jobba med dom. ibland kan utseende på kupan var en viktig faktor. t.ex. om du ska dom hemma.
    Ska du ha trä eller EPS (frigolit)?
    Vilket ramformat du ska ha finns lika många åsikter om som biodlare (förresten är inte 3/4 langstroth och halvdadant lika stora). är det många runt dig som har lågnormal så är väl det ett smidigt ramformat om man vill dela med sig och har du sedan 1/2 LS (inte att förväxla med langstroth) som skattlåda så får du en lätt och smidig låda att hantera. Men langstrothformatet (dadant inberäknat) är också ett mycket bra format. har själv precis som Monica dadant yngelrum och 3/4 som skattlåda. och detta funkar utmärkt för mig.
    En full 3/4 väger 20-25 kg. Det är sådana parametrar som är viktiga.
    Har du tänkt att stanna runt 10 samhällen så är dessa val viktiga men inte avgörande ur en ekonomisk synvinkel. tänker du växa ännu mer så krävs mer tankearbete innan du sätter ner foten.
    Antal lådor osv. beror ju på ramformatet.
    foderlåda eller foderpåse, jag har provat båda och föredrar låda.
    Täckplast, använd byggplast det är lättast och billigast.

    slungor och dyl. är väl bra om man kan samarbeta om, men dom flesta vill ha sitt eget, det är dock en investering av lite större typ 😉

    Jag vet inte vad du tänkt dig för svar, eller om du bara ville ha igång tråden 😀
    men om du preciserar frågorna lite mer så …….

    Peder

    #15684

    Varifrån kommer Dadant i yngelrum ifrån, är det YH/YB som rekommenderar detta och i så fall varför?

    Lådskiftet har ju en sådan påtaglig effekt på bistyrkan så att det verkligen märks och för skiftet behövs delat yngelrum. Man lägger ju ändå på låda nummner 3, det har ju samma effekt.

    #15692

    På YH studera man allt och det är fritt fram vad man välja bara man vet varför… Det finns yrkesbiodlare som har 3 lådor 3/4 eller 2 hela lanstroth. I mitt fall är lätt med dadant. Stor yta att yngla, bra övervintring, 10 rammar att leta dr på, lätt att transportera till pollinering och vill inte blanda yngel ramar med skatt ramar, mindre material att hantera.
    Rammar som är fria från yngel håller sig upp till 5-7 i produktion utan att behöva smälta dem.
    Nackdelen är att man är begränsad om man gör avläggare.

    #15693

    På YH studera man allt och det är fritt fram vad man välja bara man vet varför… Det finns yrkesbiodlare som har 3 lådor 3/4 eller 2 hela lanstroth. I mitt fall är lätt med dadant. Stor yta att yngla, bra övervintring, 10 rammar att leta dr på, lätt att transportera till pollinering och vill inte blanda yngel ramar med skatt ramar, mindre material att hantera.
    Rammar som är fria från yngel håller sig upp till 5-7 i produktion utan att behöva smälta dem.
    Nackdelen är att man är begränsad om man gör avläggare.

    Blanda yngelramar med skattramar är väl frivilligt och går att undvika, du har ju en 3/4 Langstroth låda över dadanten till yngel att hålla reda på, spärrgaller och samma sorts skattlådor.
    Jag ser också att nackdelarna blir flera än fördelarna i min vy. Det jag hörde av en gammal uv om dadant var att han berättade att drottningen går runt runt i cirklar och vill inte passera lådövergångar. Tyvärr samma liknelser som Sveagubbarna körde med.

    Om jag lyfter eller transporterar 2 lådor yngel med spännband, tak/botten så är det garanterat ingen skillnad. Jag letar sällan drottningar så det är heller inget problem.

    Jag söker närmast data från invintring/övervintring som skulle vara så pass statistiskt fördelaktiga att det skulle vara bättre än de positiva effekterna av lådskiftet.

    #15694

    Nej, det har jag inte.. jag har bara en dadant för yngelrum resten är skattlådor. Jag tycker inte att ha några problem med drottningen. Jag har 8-9 rammar yngel på sommaren däremot kan jag hålla med att drottnigen inte passera lådövergången när det gäller avläggare, men vi kan prata om det varför och vad kan man göra om det. Vi kan ta under en annan tråd. Jag brukar bytta drottningen på höst så att jag är inte mer än 2 ggr per år när i yngelrummet.
    Hur transportera du till pollinering?! med eller utan skattlådor? 

    #15695

    Det jag hörde av en gammal uv om dadant var att han berättade att drottningen går runt runt i cirklar och vill inte passera lådövergångar. Tyvärr samma liknelser som Sveagubbarna körde med.

    Men eftersom 10 st dadant ramar räcker för en vanlig bruks drottning att lägga egg i, och hon slipper bryta yngel klotet med ett stor yta.
    Med 3 st 3/4 lådor blir det inte det 2 st lådövergångar? eller har jag missat något? Med dadanten får drottningen en stor ram att lägga egg på utan avbrott.

    Körde förra sommar med 1 dadant låda med ett 3/4 låda över och sedan spärrgäller , det gör jag inte om! Det som hände var att drottningen flyttade upp hela yngel klotet och längst ner var det bara en massa tomma celler utan yngel eller honung.

    I år blir det 1 låda dadant sen spärrgaller och flera lådor 3/4 över var av den första blir även till skafferi och honungs förråd för yngel kammaren .

    mvh edward 😛

    #15696

    Precis Edward! Om du hade haft ett delat så när översta lådan börjar få lite utrymme kvar så skiftar du och den tomma kommer överst. Drottningen går upp och stiftar fullt.
    Sedan kommer låda 3 på innan understa (första) lådan krupit och drottningen går upp och fortsätter stifta celler.

    #15697

    Och medan du håller på med detta tar jag det lugnt och har det bra.

    Fast vill man gör detta manöver går det lika bra att spränga klotet och gör det horisontalt istället för vertikalt, eller?

    mvh edward 😛

    #15703

    honungsskörden från 10 samhällen blir ju större både i volym och vikt. Fortsätter ni att lyfta allt för hand eller finns det bra redskap som underlättar? Jag vet att det finns slunglinjer med all tänkbar ”HighTech” för biodlare med hundratals samhällen men hur fixar man en rationell honungshantering från ram till burk för en mindre biodlare med kanske bara 10 samhällen?

    #15706

    Så här började jag.

    Med 10 samhällen kan man utan större anstängningar få upp till 300 kg honung. Jag fick 750 kg på 14 samhällen i en skogsbigård som i princip bara hade fått skattlådor på.

    Det är nu det börjar bli lite honung. I mängd 10-12 st 28 kg hinkar. Motsvarar 600 st glasburkar a 500g att tappa om allt skall på burk.

    Man måste gå via honungsbedömningen i sin förening och få ett godkännande innan man får köpa SBR etiketter, eller så får man tillverka egna. (Se Praktisk biodling – honungsetiketten här på forumet).

    Avtäckning med krafsmetoden fungerar till nästan hur många samhällen som helst. Man kan använda supergaffeln och lyfta bort vaxlocken lite varsammare och det fungerar det också.

    Volymen ca 40 skattlådor och 400 ramar att avtäcka och slunga.

    Honungshantering oavsett storlek (Se Kvalitet i Honungsproduktionen – Ympning av honung med EKOBI metoden  här på forumet).

    Man behöver lite köksprylar som ofta finns redan. Till en lämplig borrmaskin kan man anskaffa en fungerande icke målad omrörare för 50-100 sek. Notera bara den gula tratten på omrörarskaftet så att eventuell smolk (koldamm) från borrmaskinen inte kommer i honungen.

    Var och hur lämpligast förvarar man sina 40 skattlådor under sässongen?
    Hur slungar man sina 400 honungsramar på lämpligast sätt?

    Allt annat är bara transportsträckor.

    Lämplig finsil med ställ som alltid fungerar om man grovsilat först.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in