från 1 till 10 samhällen

Hem Forum Redskap från 1 till 10 samhällen

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15707

    Så här har jag handtappat flera hundra burkar.

    Den ljusa honungen är sorthonung, Lindhonung.

    Det är en plasthink med en giljontinkran för 40 sek.

    #15708

    Efter grovsilning använder större biodlare en klartank. Man utnyttjar samma princip med en vanlig hink efter slungning och grovsilning.
    Man tappar upp i en hink och lägger ett bakplåtspapper överst som lock som täcker hela ytan.
    Nästa dag har det mesta smolket flutit upp till ytan och fastnat på pappret som tas bort och kastas.
    Därefter kan honungen finsilas i silstället.

    #15709

    Omröraren (rördelen) finns på byggmarknader.

    #15713

    ingen som löst det här med att förflytta alla dessa hinkar? Det måste väl göra skillnad om man tex. lyfter en 16 – 28 kg:s hink en eller flera gånger? Sammanlagt så blir det väldigt stora tyngder som lyfts, flyttas på en slungning.  Små ”hobbybitar” av rullband (liggande cylindrar) rätt placerade tror jag på men var hittar man billiga såna. Begagnat från industrin vill jag inte ha, men gärna nytt och nästan gratis….;)

    #15716

    Honungspumpen mellan lite större behållare gör att jag lyfter betydligt mindre idag.

    Skall man flytta en hink ett antal meter i en lokal är en formplywood skiva med 4:a hjul bra. Är formatet på skivan som sina skattlådor kan man ha flera och flytta undan staplarna där de passar bäst i lokalen utan att lyfta i onödan.

    Tänk att det fanns en bild på detta också!

    #15717

    Från ovansidan.

    #15719

    Vikten på den sammanlagda honungen som man flyttar under ett år är inte att förringa.

    jag har gjort så att jag tar inte mer än 20 kg i hinken under lagring. Det blir fler hinkar, det blir det men betydligt lättare att hantera. Sen har jag på ett loppis kommit över en typ IKEA vagn den låga modellen man kör möblerna på. den får jag lätt på 10-12 hinkar att köra in i värmerummet när det behövs. i annat fall använder jag pall och palltruck. Sten-Åkes vagn funkar säkert också men kräver lite jämnare golv.
    Hur många gånger man flyttar honungen beror ju också på ditt hanteringsupplägg samt hur mycket du vill investera.
    En klassiker och oumbärlig vän är ju säckkärran 8)

    Peder

    #15720

    jag tycker att vi förutsätter att honungshanteringen/slungningen kommer att utföras i hemmet, det är nog vanligt om man inte har mer än 10 samhällen. Kyla o värme finns det då inga rum för annat än kanske en kallfarstu på vintern och i bästa fall en bastu i källarn. Har man inte tänkt att gå upp i antal samhällen så blir ju investeringarna också därefter!
    En annan lösning för oss som inte har så många samhällen är ju ett välutrustat kollektivt slungrum i den lokala biodlarföreningens regi.
    Jag tror inte att det är brist på tid o intresse som är bromsen när det gäller att utöka sin biodling från ett eller två samhällen för den mindre biodlaren, det är svårigheten att få till ett bra flöde på honungen utan stora investeringar. 

    #15721

    De som slungat kollektivt i föreningar längtar säkert efter egna apparater. Det är förknippat med arbete och kostnader, lyft och transport av ramar/lådor till föreningens slungrum.
    Plötsligt är det ingen som nämner smittrisker och andra problem.

    Jag känner flera småbrukare/alternativare (självhushållare) som har mera än 10 kupor men inte anslutna till SBR.

    #15722

    Har man inte kylmöjligheter måste man försöka fixa till något.

    Eftersom jag hade en gammal vinkyl hemma som kan ställas på +13 grader så tog jag ut inkråmet i den och fyllde den med honungsburkar.

    Här har jag hanterat sorthonungen och det har passerat flera hundra burkar.
    Det är ljung på bilden, staplar på varandra smockfullt.

    #15729

    ett underede med hjul på och en begagnad vinkyl eller liknande, var det allt? Motor på slungan och plast i hinkarna är det en acceptabel nivå på utvecklingen under 30 år  för en hobbybiodlare med mindre antal samhällen? Kanske dags för SBR att ta sig en funderare på dom här problemen. Återtaget är inte svaret, då har du redan lyft, avtäckt,slungat och grovsilat.  Vi var bara några som diskuterade detta ämne och det verkar som de flesta har löst det här på ett för dom tillfredställande sätt. Jag har inte heller några bra lösningar tyvärr men är inte nöjd! Ställer man inga krav så blir det inte heller några förbättringar.

    #15733

    honungsskörden från 10 samhällen blir ju större både i volym och vikt. Fortsätter ni att lyfta allt för hand eller finns det bra redskap som underlättar? Jag vet att det finns slunglinjer med all tänkbar ”HighTech” för biodlare med hundratals samhällen men hur fixar man en rationell honungshantering från ram till burk för en mindre biodlare med kanske bara 10 samhällen?

    Har man tio samhällen behöver man inte en massa dyra maskiner som samlar damm 50 veckor på året.

    Det är bättre att lägga pengarna på kupor och bin i början.

    Kanske kan man låna en slunga av föreningen eller en biodlar kollega?

    mvh edward 😛

    #15735

    När man har kommit in på avtäckning och slungning så ska man ha det trångt där man håller på.

    Varför? för att man ska nå allt utan att behöva springa emellan skatt lådan, avtäckningsbord, slungan, tomma skatt lådan som fylls på med ur slungad ramar.
    Det blir många steg om allt inte är nära man står och jobbar.

    Att INTE glömma är ERGONOMIN , Ha allt i rätt höjd så man inte behöver göra en massa onödiga lyft i konstiga vinklar som tröttar ut rygg och knäna!

    Så orkar man mer och kan hålla på längre  8)

    mvh edward 😛

    #15741

    Det finns inga universallösningar, utan man får se efter ens egna förutsättningar och behov. Det är ett relativt tungt och kladdigt hantverk med honungshantering. Och det är ni/vi som biodlare som driver utvecklingen framåt. Jag är inte riktigt säker på vilka dina krav är.
    Det finns idag ex. mindre slungor som är ihopbyggda med ett avtäckningsbord vilket kan göra att det kräver mindre utrymme och lyftande. silning kommer du inte ifrån förrän du skaffar typ klarningstankar. men då kommer investeringarna och det är väl det de flesta biodlare undviker därför alla dessa ”Åsa-Nisse” lösningar i landet (obs det betyder inte att det är dåligt). och det är som du säger återtag löser bara ett bekymmer. Vi får heller inte glömma kraven som finns på vårt livsmedel från kupa till bord.

    Men är det ett bekymmer som diskuteras eller om du/ni vill ha mer personlig hjälp med er biodling/honungshantering är jag intresserad av att höra mer, tar gärna emot mail på peder.lilja@biodlarna.se eller om du/ni vill ringa mig på 0735-233 128

    Peder Lilja
    Utvecklingskonsulent SBR

    #15742

    silning kommer du inte ifrån förrän du skaffar typ klarningstankar. men då kommer investeringarna och det är väl det de flesta biodlare undviker därför alla dessa ”Åsa-Nisse” lösningar i landet (obs det betyder inte att det är dåligt).

    Ett svar från åsa-nisse/edward  😀

    Man kan även använda sig av 65-140 kgs plast behållar med tapp kran över natten för klarning för den mindre biodlaren som inte har större krav, men gillar att räfsa ramarna och lägga tiden på annat.

    mvh edward 😛

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in