Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)

Hem Forum Bihälsa Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16908

    Man får montera brännare och kran själv. Man skall nog prova med lite olja innan man häller på resterande olja att anslutningar är täta efter montering.

    #16912
    #16913

    Pris 5 kg Virkon S på granngården just nu 1.458 sek. Handlar man för 2.500 får man det fraktfritt hemlevererat.
    De har en bra insektsdödare som gör att man kommer upp till fribeloppet.

    #16923

    Så här ser de ut! Fraktfritt med Schenker, snabbt och enkelt från Granngården.

    #17244

    Ett intressant dokument angående vaxförnyelse. Dvs ha schemalagd rutin att byta en låda (översta invintringslådan) vax i yngelrummet varje år. Detta fungerar bra med 3 x 3/4 Langstroth lådor.

    http://www.ent.uga.edu/bees/Publications/effects_comb_age.pdf

    #17245

    Ett intressant dokument angående vaxförnyelse. Dvs ha schemalagd rutin att byta en låda (översta invintringslådan) vax i yngelrummet varje år. Detta fungerar bra med 3 x 3/4 Langstroth lådor.

    http://www.ent.uga.edu/bees/Publications/effects_comb_age.pdf

    Det var onekligen en intressant studie. Dock tycker jag de missat en självklarhet i diskussionen om anledningen, att nytt vax har bättre isoleringsförmåga vilket ju rimligen bör påverka att yngelklotet kan växa snabbare.

    #17350

    sporbildande bakterier kan vara ytterst motståndskraftiga. autoklavering kräver minst 120 C i minst 30 min. ( måste dock finnas någon info någonstan kopplat till yngerötebakteriernas sporers känslighet).
    steriliseringen av vaxet kan bli rätt dyrt.
    hmm skulle HoneyPaws kokbara ramar kunna klara 120 C? Då skulle ursmältning och sterilisering kunna ske samtidigt..

    #17352

    Tas vaxet bort från ramen torde sporerna också tas bort. Tvätta rent ramar borde räcka. Desinficering av plast brukar ske med olika gaser. Plaster är känsliga för hög värme. Då återstår att desinficera vaxet som enda alternativet. Våra redskapsbutiker utför detta men bäst är att ta hand om sitt eget vax fritt från olika giftiga kemikalier. Behållaren med värme från danska swienty som presenterats här är ganska dyr men funktionell. Den som har råd att inhandla en sådan har löst sitt vaxproblem på egen hand. Det är bra för alla och generöst att visa hur man återvinner och desinficerar vax. Vi har följt inläggen här och tidigare på ett annat forum om biredskap. Det är tråkigt att det tog slut. Min sambo bedriver ekologisk biodling. Vi har haft dessa forum som inspiration och informationskälla.

    #19845

    En solig härlig dag för utomhusjobb. Har tagit fram stora vaxsmältaren, en dubbelmantlad behållare CMF 75 liter med 40 liter termoolja, 3 kW. Det tar ca 1 timme att komma upp i 135 grader och då håller vaxet en temperatur på 130 grader när man mäter. Det går att skruva upp till 180 grader.

    Låter vaxet stå i nästan en timme drar sedan ner till ca 90 grader och tappar i hinkar med lite vatten i botten 1-2 cm. Skiktningen vid tappkranen gör att eventuellt crap i vaxet hamnar under tappkranen. Man får ut gult fint vax under förutsättning att vaxet renats tidigare från puppor och annat skräp.

    Med den höga temperaturen 130 grader och tiden ca 1 timme finns det inga sporer, bakterier eller virus kvar i vaxet.

    Amerikansk yngelröta är till stor del vaxbunden. Men finns sporer i vaxet finns det i honungen och runt kupmaterialet. Lösningen är desinficering med tillräckligt hög temperatur över tid.

    Man kan ju diskutera vad som är värst som spridare av AY, vax eller honung. Det är alltså en hönan eller ägget fråga … Men vaxet kan varje biodlare påverka i sin Vaxhantering. Mindre sporer i vax ger givetvis mindre sporer i honung. På sikt blir riskerna med AY mindre om alla tar sitt ansvar och har vaxförnyelse inbyggt i sin driftform.

    Jag köpte min apparat för 5-6 år sedan som idag tyvärr kostar 17.750 SEK plus termoolja för ca 2.000 SEK. Att kunna ha sin egen Vaxhantering och rå över sitt eget vax ser jag som betydelsefullt i biodling och har fått högst prio. Det är fantastisk att kunna köra (desinficera) sitt eget vax på plats.

    Det borde finnas en ”godkänd Vaxhantering”, dvs kunna visa upp att man har en godkänd anläggning så att man kan handla med vax året om i dessa vaxbristens tider.

    #19846

    Ont om plats för bilder …

    #19847

    Notera att vax skall förvaras i slutna kärl som skydd för bin, småkryp och gnagare.

    #19848

    Innan vaxet kan smältas om i stora vaxsmältaren vill man att det skall vara så rent som möjligt. Det finns alltid spår av propolis i botten på varje vaxklump och det som tappas efter desinficering kommer också att ha lite propolis i botten.
    Men den propolisen kan man ta vara på om man vill.

    Här skrapar jag plastramar.

    #19849

    Ramen körs sedan med högtryck i en ramfixtur med slamavskiljare som fångar upp vaxsmolket.

    Här är den renskrapad från löst vax.

    #19850

    Här lite skrapat vax i slutna behållare för rensning med ånga.

    #19851

    Trots lite vårvärme är det kalla vindar och vill man skynda på processen kan man svepa om något som isolerar och skyddar mot en kylande vind.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 73 totalt)

Ämnet ’Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)’ är stängt för nya svar.