Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)

Hem Forum Bihälsa Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)

Visar 13 inlägg - 61 till 73 (av 73 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19877

    Eller struntar man i att byta vax. Har inte bytt något vax i yngelrummet sen 90 talet och har fortfarnade inte märkt något negativt med det.
    Får fortfarande stora skördar.Även sista åren när många andra fått dåligt med honung
    Har inga bekymmer med yngelröta och kalkynglet försvann när jag slutade byta.
    Så det går oftast lika bra att göra tvärt om 😉
    //Anders Wizping

    #19878

    Eller struntar man i att byta vax. Har inte bytt något vax i yngelrummet sen 90 talet och har fortfarnade inte märkt något negativt med det.
    Får fortfarande stora skördar.Även sista åren när många andra fått dåligt med honung
    Har inga bekymmer med yngelröta och kalkynglet försvann när jag slutade byta.
    Så det går oftast lika bra att göra tvärt om 😉
    //Anders Wizping

    Känner du inget ansvar jämtemot omgivningen? Som biodlare har man faktist lite förpliktelser och se till att undanröja alla möjligheter genom att arbeta förebyggande mot de värsta sjukdomarna/problemen vi har inom biodlingen.

    Vad säger bitillsynen om detta? De hackar på de små och låter de stora göra som de vill.

    Det visar bara att i Sverige har vi bibrandkåren (bitillsyningsman) som rycker ut för att bränna kupor när väl problemet uppstått. Medan man i många andra länder arbetar förebyggande.

    Vad säger Jordbruksverket och länstyrelsens representanter inom näringen om att inte/aldrig byta vax i yngelrummet? Själv ser jag det som en bekräftelse på att myndigheter och bitillsyn fungerar lika dåligt som jag trott.

    Det förebyggande arbetet finns i form av politiker/byråkrater och papperskvarnar men när det gäller realitet och handhavande så brister det megastort.

    3-4-500 samhällen bränns upp varje år i Sverige pga yngelrötan. Det är förbjudet att ha gamla  kupor stående pga problemet. Men vad gör de åt kupor hos yrkesbiodlare som aldrig byter vax eller har en fungerande driftform med inbyggd vaxförnyelse.

    Personligen ser jag ditt inlägg som ”äckligt” i sammanhanget. Hygienen i kupan är lixom viktig för mig som producent av livsmedel och sannerligen lika viktig för konsumenten som brukar den.

    #19879

    Vad jag vet finns det ingen lag som säger att man måste byta vax. Jag var bitillsyningsman under många år och även en av mina anstälda har varit det. Så tycker jag är rätt insatt i lagstiftningen.
    Men om jag har missat den parragrafen får du gärna visa den.
    Man får inte yngelsjukdommar bara för att vaxet är gammalt.
    Det har letats i åratal i mina samhällen t.o.m provtagning av vaxet sista åren. Det har aldrig hittats så mycket som en spor. Trotts att många säger att sporer finns lite över allt.
    Det finns flera fördelar med att inte byta vax. Man får bättre övervintring på gammalt vax. Mindre bekymmer med kalkyngel.
    Sjuka samhällen producer ingen eller dåligt med honung och man får problem övervintringen.
    Så tror du inte att jag gjort vax byte om jag kunde se några fördelar med det.
    Så länge jag inte har några sjukdommar får bra skördar och har bra övervintring så tänker inte jag börja.
    Pratade med Preben på BFs årsmöte och han sa att tack vare mig har sydöstra Sverige
    oftast dom lägsta vinterförlusterna och högsta medelskördarna.
    Får även tillägga att jag har bara vitt fint vax i skattlådorna.
    Jag testade under några år att byta hälften av vaxet i yngelrummet.
    Plockade bort den understa lådan tidigt på våren och satte en ny med utbyggda ramar överst.
    Enligt mitt test kostade det inte bara arbetet utan även ca10 kg i lägre medelskörd.

    Enligt dom sista siffrorna jag läste så eldas det upp 1.1 promille av dom svenska bisamhällena p.g.a Yngelröta medans det dör kanske 20-25 tusen samhällen varje år p.g.a av okunskap om hur man invintrar ett bisamhälle eller behandlar varroan.
    Så kanske det vore bättre att tillsyningsmännen koncentrerade sig på att hjälpa biodlarna med dom frågorna än att jaga yngelröta som är ett betydligt mindre bekymmer.
    MVH Anders Wizping

    #19880

    Vad jag vet finns det ingen lag som säger att man måste byta vax. Jag var bitillsyningsman under många år och även en av mina anstälda har varit det. Så tycker jag är rätt insatt i lagstiftningen.
    Men om jag har missat den parragrafen får du gärna visa den.
    Man får inte yngelsjukdommar bara för att vaxet är gammalt.
    Det har letats i åratal i mina samhällen t.o.m provtagning av vaxet sista åren. Det har aldrig hittats så mycket som en spor. Trotts att många säger att sporer finns lite över allt.
    Det finns flera fördelar med att inte byta vax. Man får bättre övervintring på gammalt vax. Mindre bekymmer med kalkyngel.
    Sjuka samhällen producer ingen eller dåligt med honung och man får problem övervintringen.
    Så tror du inte att jag gjort vax byte om jag kunde se några fördelar med det.
    Så länge jag inte har några sjukdommar får bra skördar och har bra övervintring så tänker inte jag börja.
    Pratade med Preben på BFs årsmöte och han sa att tack vare mig har sydöstra Sverige
    oftast dom lägsta vinterförlusterna och högsta medelskördarna.
    Får även tillägga att jag har bara vitt fint vax i skattlådorna.
    Jag testade under några år att byta hälften av vaxet i yngelrummet.
    Plockade bort den understa lådan tidigt på våren och satte en ny med utbyggda ramar överst.
    Enligt mitt test kostade det inte bara arbetet utan även ca10 kg i lägre medelskörd.

    Enligt dom sista siffrorna jag läste så eldas det upp 1.1 promille av dom svenska bisamhällena p.g.a Yngelröta medans det dör kanske 20-25 tusen samhällen varje år p.g.a av okunskap om hur man invintrar ett bisamhälle eller behandlar varroan.
    Så kanske det vore bättre att tillsyningsmännen koncentrerade sig på att hjälpa biodlarna med dom frågorna än att jaga yngelröta som är ett betydligt mindre bekymmer.
    MVH Anders Wizping

    Vad bra att detta dokumenterades, det är precis den rådgivning som skett senaste åren om vaxförnyelse i yngelrum.

    #19881

    Jag ser inga problem med mera utbyggnad. Visst kostar vax energi men det ger också pengar.

    Det är kul att jobba med vax med bra utrustning, man gör det precis så skitigt man vill. Man kan alltå jobba hyffsat enkelt med med att ånga ut vaxet från allt i en låda och låta vaxet rinna ner i en hink. Man låter det stå tills det är klart och kan göra mycket annat under tiden.

    Det luktar slantar trots allt.

    Nu har jag 18 klumpar, kör 9 om dagen och tiden blir kanske 1 timme per gång med att fylla på vax och sedan tappa när det smält.

    Elkostnad ca 25 SEK per 100 kg.

    118 kg + 135 kg idag blir 253 kg och har ca 200 kg till att processa.

    450 kg vax som är jäkligt rent och som man får minst 95 SEK + moms för.

    Totalt 53-54.000 SEK in för kanske en heldags jobb ser jag inte som en katastrof lixom.

    Biodlarsverige behöver vax!!

    Förena nytta med nöje … Nyttan är vaxet på marknaden, nöjet är tegelstenen i min plånbok.

    #19882

    Det är snarare drottningen ovilja att börja lägga i vit vax som är bekymmret.
    Dom kommer efter på våren när jag vill ha en snabb vårutveckling.
    Hos mig får jag 60-70% av skörden innan midssomar.
    Jag måste ha bin som går som raketer på våren.

    När det gäller vax så får jag mängder av fint täckvax  att smälta och sälja.
    Ca 1 ton om året sista åren. Så jag bidrar nog lite till att minska bristen.
    Vax från döda samhällen eller felbyggda ramar eldas och återanvänds inte.

    MVH Anders Wizping

    #19883

    Det är snarare drottningen ovilja att börja lägga i vit vax som är bekymmret.

    Din erfarenhet förvånar mig. Jag ser knappast någon märkbar skillnad i äggläggandet i ljust eller mörkt vaxbygge över huvud taget? Sätter jag ner mellanväggar i yngelrummet med Bo-Görans gamla knep, så värper Drottningen på dessa innan de ens hunnit byggas ut mer än till 50%. Kanske är egenskapen du funnit hos er, något som är genetiskt betingat i Drottningarnas arv?

    #19884

    Jag ser inga problem med mera utbyggnad. Visst kostar vax energi men det ger också pengar.

    Den som någon gång invintrat på mellanväggar känner till att det Wizping beskriver stämmer. För utbyggnad av 1 kg vax bränner bina 10 kg foder.

    #19885

    Nyvaxade svarta plastramar är heller inga som helst problem.

    Fast 10 kg är en stor överdrift.

    #19886

    Det handlar definitivt inte så mycket om bina och vad drottningen accepterar, det känns som svepskäl i ett ekonomiskt perspektiv.
    Man väger in vad vaxbytet kostar och det är slutsumman som är intressant eftersom man hellre eldar upp vax än försöker återvinna densamma.
    Det handlar enbart om ekonomi och då kommer bihälsan på skam med en hel lista svepskäl.

    #19887

    Fast 10 kg är en stor överdrift.

    Där har vi en som inte invintrat på enbart mellanväggar någon gång. Gör man det, och har referenssamhällen i samma bigård med utbyggda ramar, så ser man att sanningen ligger väldigt nära de 10 kilona extra foder som går åt.

    #19888

    Invintra på mellanväggar gör man bara om man har problem och vill totalsanera mot något, typ massivt Varroa eller annat otyg.

    När man lägger på låda #3 så kan man ploppa i halvbyggda honungsramar eller honungsramar från fd skattlådor och Borderchecka med lådan under, typ skifta 3-5 ramar beroende på hur det ser ut.

    Men LN folket har ingen aning om vad det är för formatet tillåter inte samma effektiva driftform med lådskifte och låda #3 med NM med lådan under.

    Detta kostar inte sådana mängder och varför vid invintring när utbyggnad av lite skattlådor vid bra drag sommartid i princip är gratis. De som inte blivit fullt utbyggda till skattlådor går bra att använda.

    #19889

    Mera om NM (Nectar Management) finns att läsa i andra trådar på forumet och jag har skrivit en del om detta för typ 5 år sedan.

    Författaren har skrivit honungsramar för att få en svärmhämmande effekt samtidigt. Det är alltså bara plus hela tiden att ”Border Checka” med lådan under.
    Man behöver inte använda ”honungsramar” för att få effekt, urslungade skattlåderamar som skall användas till vaxförnyelse duger utmärkt och har samma effekt.
    Jag brukar blanda sådana med översta skattlådans lite dåligt utbyggda ramar där jag lagt på varannan vaxad Plastram med utbyggda ramar för att få bina att bygga mera vax.

    Det går fort och är enkelt och går att fixa när man ändå besöker kupan för låda #3 och tar då med mig spärrgaller samtidigt. 3-lådor, täckplast, sedan spärrgallret under locket så är det på plats. Nästa gång är jag där med 3-4 skattlådor. Tar bort plasten och lägger på spärrgaller, 3-4 skattlådor, täckplast och tak. Alltid spännband så sover man tryggt även om det blåser.

    Ergonomiskt lagom höga staplar med plats för effektiv drottning och plats för all honung.

    3/4 Langstroth rätt igenom. Typ 5 besök i kupan på en säsong och gör en del kontroller ibland.

    http://beesource.com/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/

Visar 13 inlägg - 61 till 73 (av 73 totalt)

Ämnet ’Sterilisera vax (ta död på ev AY/EY sporer)’ är stängt för nya svar.