Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Gamla Forumetanvändare
ForumledareSåld!!
Gamla Forumetanvändare
ForumledareTack för svar
det kommer att ta ett tag innan jag har så fint som dina bilder
( behöver lite högre pris på Honungen )Gamla Forumetanvändare
ForumledareTack för inputen! Då har jag bra ideér om hur jag ska gå tillväga.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareSåld!!
Gamla Forumetanvändare
Forumledare1) jag har sålt flytande honung i butik på flaska i flera år och det kommer alltid någon och tycker det är konstigt att den kristalliserar. Man kan inte få med all info på etiketten, eller som hylletikett i butiken. Det finns alltid någon som knorrar och man får försöka informera dessa om att svensk honung från HF som är flytande har man tillsatt ca 10% flytande fruktos.
Svensk honung innehåller för lite fruktos för att förbli flytande. Inte ens rallarros eller värmebehandling stoppar kristallisering, det händer bara några veckor senare.
Den typen av värmebehandling som ger bäst effekt är totalt skadlig för honungen som honung.2) en liten 120-130 liters ”vaxavskiljare” skall det egentligen heta fungerar utmärkt. Ha Swienty/CMF's lilla förfilter som förebild, den fungerar utmärkt.
Du behöver inte ha någon grov innerkorg. Jag har ett grovmaskigt rostfritt stålnät som fungerar bättre som skräpuppsamlare.
Bottenvärme med vanligt kablage till värmegolv, kunna ställa on temperaturen upp till 80 grader och ha termostat. Du behöver inte göra den rund men se till att botten ligger lågt och att uttaget/avrinningen är lägst ner i lägsta punkten där du skall koppla på slang och pump upp till klartanken.Som flytkula till automatiken duger en tennisboll. Du måste dock kunna ställa en ”hysteres” för påslag i högt läge och att påslaget håller hela vägen ner till lägsta läge på flytkulans inställning. Det är den mängd honung du pumpar upp till klartanken.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareSåld!
Gamla Forumetanvändare
ForumledareMera om NM (Nectar Management) finns att läsa i andra trådar på forumet och jag har skrivit en del om detta för typ 5 år sedan.
Författaren har skrivit honungsramar för att få en svärmhämmande effekt samtidigt. Det är alltså bara plus hela tiden att ”Border Checka” med lådan under.
Man behöver inte använda ”honungsramar” för att få effekt, urslungade skattlåderamar som skall användas till vaxförnyelse duger utmärkt och har samma effekt.
Jag brukar blanda sådana med översta skattlådans lite dåligt utbyggda ramar där jag lagt på varannan vaxad Plastram med utbyggda ramar för att få bina att bygga mera vax.Det går fort och är enkelt och går att fixa när man ändå besöker kupan för låda #3 och tar då med mig spärrgaller samtidigt. 3-lådor, täckplast, sedan spärrgallret under locket så är det på plats. Nästa gång är jag där med 3-4 skattlådor. Tar bort plasten och lägger på spärrgaller, 3-4 skattlådor, täckplast och tak. Alltid spännband så sover man tryggt även om det blåser.
Ergonomiskt lagom höga staplar med plats för effektiv drottning och plats för all honung.
3/4 Langstroth rätt igenom. Typ 5 besök i kupan på en säsong och gör en del kontroller ibland.
http://beesource.com/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/
Gamla Forumetanvändare
ForumledareInvintra på mellanväggar gör man bara om man har problem och vill totalsanera mot något, typ massivt Varroa eller annat otyg.
När man lägger på låda #3 så kan man ploppa i halvbyggda honungsramar eller honungsramar från fd skattlådor och Borderchecka med lådan under, typ skifta 3-5 ramar beroende på hur det ser ut.
Men LN folket har ingen aning om vad det är för formatet tillåter inte samma effektiva driftform med lådskifte och låda #3 med NM med lådan under.
Detta kostar inte sådana mängder och varför vid invintring när utbyggnad av lite skattlådor vid bra drag sommartid i princip är gratis. De som inte blivit fullt utbyggda till skattlådor går bra att använda.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareFast 10 kg är en stor överdrift.
Där har vi en som inte invintrat på enbart mellanväggar någon gång. Gör man det, och har referenssamhällen i samma bigård med utbyggda ramar, så ser man att sanningen ligger väldigt nära de 10 kilona extra foder som går åt.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareDet handlar definitivt inte så mycket om bina och vad drottningen accepterar, det känns som svepskäl i ett ekonomiskt perspektiv.
Man väger in vad vaxbytet kostar och det är slutsumman som är intressant eftersom man hellre eldar upp vax än försöker återvinna densamma.
Det handlar enbart om ekonomi och då kommer bihälsan på skam med en hel lista svepskäl.Gamla Forumetanvändare
ForumledareNyvaxade svarta plastramar är heller inga som helst problem.
Fast 10 kg är en stor överdrift.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareJag ser inga problem med mera utbyggnad. Visst kostar vax energi men det ger också pengar.
Den som någon gång invintrat på mellanväggar känner till att det Wizping beskriver stämmer. För utbyggnad av 1 kg vax bränner bina 10 kg foder.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareDet är snarare drottningen ovilja att börja lägga i vit vax som är bekymmret.
Din erfarenhet förvånar mig. Jag ser knappast någon märkbar skillnad i äggläggandet i ljust eller mörkt vaxbygge över huvud taget? Sätter jag ner mellanväggar i yngelrummet med Bo-Görans gamla knep, så värper Drottningen på dessa innan de ens hunnit byggas ut mer än till 50%. Kanske är egenskapen du funnit hos er, något som är genetiskt betingat i Drottningarnas arv?
Gamla Forumetanvändare
ForumledareDet är snarare drottningen ovilja att börja lägga i vit vax som är bekymmret.
Dom kommer efter på våren när jag vill ha en snabb vårutveckling.
Hos mig får jag 60-70% av skörden innan midssomar.
Jag måste ha bin som går som raketer på våren.När det gäller vax så får jag mängder av fint täckvax att smälta och sälja.
Ca 1 ton om året sista åren. Så jag bidrar nog lite till att minska bristen.
Vax från döda samhällen eller felbyggda ramar eldas och återanvänds inte.MVH Anders Wizping
Gamla Forumetanvändare
ForumledareJag ser inga problem med mera utbyggnad. Visst kostar vax energi men det ger också pengar.
Det är kul att jobba med vax med bra utrustning, man gör det precis så skitigt man vill. Man kan alltå jobba hyffsat enkelt med med att ånga ut vaxet från allt i en låda och låta vaxet rinna ner i en hink. Man låter det stå tills det är klart och kan göra mycket annat under tiden.
Det luktar slantar trots allt.
Nu har jag 18 klumpar, kör 9 om dagen och tiden blir kanske 1 timme per gång med att fylla på vax och sedan tappa när det smält.
Elkostnad ca 25 SEK per 100 kg.
118 kg + 135 kg idag blir 253 kg och har ca 200 kg till att processa.
450 kg vax som är jäkligt rent och som man får minst 95 SEK + moms för.
Totalt 53-54.000 SEK in för kanske en heldags jobb ser jag inte som en katastrof lixom.
Biodlarsverige behöver vax!!
Förena nytta med nöje … Nyttan är vaxet på marknaden, nöjet är tegelstenen i min plånbok.
-
FörfattareInlägg