Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Gamla Forumetanvändare
Forumledaresporbildande bakterier kan vara ytterst motståndskraftiga. autoklavering kräver minst 120 C i minst 30 min. ( måste dock finnas någon info någonstan kopplat till yngerötebakteriernas sporers känslighet).
steriliseringen av vaxet kan bli rätt dyrt.
hmm skulle HoneyPaws kokbara ramar kunna klara 120 C? Då skulle ursmältning och sterilisering kunna ske samtidigt..Gamla Forumetanvändare
Forumledaresystemet som beskrivs är ovanligt främst i fallet 12 ramars halvdadant. kontakta erik direkt ( finns någonstans här på hemsidan han är ju redaktör gör bitidningen, http://www.elgon.se har han oxå).
10 ramars 3/4 langstrothllådor eller 10/13 ramsrs hls och utan spärrgaller blir i princip samma sak ( fast högre staplar).
grunden är att drottningen och bina skall ha gott om utrymme där äggläggning och honung får plats utan att konkurrera med varandra. fri äggläggning=många bin=mer honunginsamling. spärrgaller är en hanteringspraktisk fråga ( lätt att skstta och minskad vaxmottrisk vid vinterförvaring).
när alla bikategorier ( am-, bygg-,fält- osv är upptagna med arbete så minskar också risken för svärmning. däremot sker stilla byten om de tycker att det behövs.Gamla Forumetanvändare
ForumledareOavsett årstid så gör jag så här! Efter flygningen eller om det är en regnig dag så tar jag några ordentliga knippen med gärna ganska grovt gräs. Med gräset så täpper jag till flusteröppningen. Jag stoppar inte in gräset utan det får täta utvändigt. Och så tar jag den underbara silvertapen för att hålla det hela på plats. Sedan är det bara att flytta. Jag låter gräset vara på plats men möjligtvis så öppna jag med en pinne lite vid hörnen. Ibland om jag upplever att det är mycket lugnt så skär jag av tapen vid ena sidan. Ofta så har bina själva fått rensa bort gräset. Och jag har aldrig upplevt några problem. Gräset gör att bina inte kan flyga rakt ut. De måste leta och då blir det automatiskt att bina söker ett nytt läge. Hur jag gör exakt beror på om jag är i närheten dagen efter. Bina fixar det hur jag än gör!
Gamla Forumetanvändare
ForumledareDet funkar att flytta 50 meter (när det passra pga av framkomlighet) på kvällen och proppa flustret med gräs.( nu förutsatte jag att du har nätbotten förståss med tanke på ventilation) När dom tar sig ut så inser dom att dom måste nollställa lokaliseringen. Dessutom om det bara idag är 1 samhälle på nuvarande plats , så är det ännu mindre problem. Flytta samhället 50 meter på kvällen, dom bn som flyger tillbaka till gampla platsen dagen efter gör som vi andra när vi inte hittar- letar och bin har näsa för att hitta andra bin, så dom är snart hemma.
annars så kombinerar man flytten med tex avläggarbildning. gamla dr med några ramar ägg o yngel + skatt lådor kvar och resten delas och flyttas till nya stället. gameldamen får fältbina och fortsätter honungsinsamlingen.
Efter ett par dagar kan hon (och endärmed något lättare kupa flyttas till nya stället) återigen gräs coh så löser det sig.
Det är inte farligt att ha småsamhällen i anslutning till produktionsamhällen under dragtider.Gamla Forumetanvändare
ForumledareOm samhället är svagt ( jämfört med det andra) och våren ser ut att dröja (uppfattade inte varti sverige du höll hus eller hur länge du har hållit på);
ta med en tomlåda till samhället, lägg öppnade honungsburken på sidan på klotet, på med tomlådan, täckplast och tak. Den honungen förhindrar att dom blir så svaga att dom inte tar sig till ramar med foder.
Burken på sidan bara för till synes hård honung rinner lätt iväg när bivärmen har ”tinat” den ett tag.
Enklast är dock att ha några paket med Apifonda/Ambrosia och/eller Nektapoll och lägga ett pkt av varje PÅ klotet. Bina kommer att hålla lite högre yngelfart pga säkerställt foder/protein.
Drivfodring i samhället dvs i tomsargen, kan göras med honungsburkar med 50%sockerlösning (några hål i locket förståss). Drivfodring ger dock ingen större effekt utan ett pollendrag dvs när sälg, hassel blommar
Risken för röveri är minimal när man fodrar I samhället (däremot om sockerlösning spills och åker ut igenom ex nätbotten, så kn både röveri och vårens myror bli ett problem)
Sockerdeg är därmed enklast även om ”drivningen” inte blir lika snabb som sockerlösningens ”fusknektar”Gamla Forumetanvändare
ForumledareHar du inga andra kupor i närheten kan du flytta den på kvällen och köra med förhinder framför kupan.
Jag fick tips om att ställa en glasruta en bit framför flustret, så när bina flyger ut slår de i glasrutan och måste orientera om sig ”nollställa” platsen.
Vet inte om det funkar, men det lät smidigt.Gamla Forumetanvändare
ForumledareDet är rätt Gideon – vi behöver många fler biodlare som odlar drottningar. Jag kan inte se nån större nytta att vi får drottningodlare som driver odlingen i stor skala och som säljer huvuddelen av sina producerade drottningar. Det är betydligt bättre att var och en som behöver bra brottningar odlar sina egna.
Biodlarföreningarna bör se till att alla medlemmarna som vill ha tillgång till bra avelsmaterial kan få hämta larver hos en betrodd avelsklubb eller motsv. Avelsmaterialet bör naturligtvis vara anpassat så att friparning med traktens drönare ger perfekta drottningar.
Det är också viktigt att man på kurserna i drottningodling lär ut moderna och bra metoder för drottningodling lämpade för biodlare som kanske inte har mer är en 5 – 10 samhällen.
Då undviker vi alla nackdelar med att transportera drottningar runt om i landet.Gamla Forumetanvändare
ForumledareAmerikansk Yngelröta är inte direkt en orsak till att bisamhällen dör under den yngelfria perioden eftersom vuxna bin inte blir sjuka, men det är klart att sjukdomen skulle kunna finnas där ändå, men då ser du det förmodligen i de andra i slutet av april.
Gamla Forumetanvändare
ForumledareAll utbildning är värdefull! Och om utbildningen räddar ett enda samhälle för dig i framtiden så är det bra använda pengar!
Gamla Forumetanvändare
ForumledareJahaja, detta tog visst skruv 🙂
NEJ Sten-Åke Lindell är INTE utkastad ifrån detta forum utan han har helt på eget bevåg raderat sitt konto. Detta eftersom han inte tyckte att det gav honom något.
Han tyckte inte att trådarna tilläts flyta på som han hade velat, då står det honom naturligtvis helt fritt att lämna forumet och detta gäller självklart alla medlemmar på forumet, det finns ingen som tvingar någon att stanna mot sin vilja.Vad som sedan är tillåtet eller inte hoppas jag att alla förstår, det har ni själva godkänt den gång ni blev medlemmar på forumet men för den skull ni glömt så kan ni klicka på länken högt upp på sidan under texten ”Information till medlemmarna på forumet ”
Vad som sedan fått en eller annan, kanske några att tro att vi kastat ut honom förstår jag inte men det får stå för dom.
*************************
// Mats Jedmo *
// Moderator på detta forum *
// 0705 633 418 *
// moderator@biodlarna.se *
*************************Gamla Forumetanvändare
ForumledareBörja med att stänga till kupan så inga andra bin kommer in. Placera allt i plastsäck alltså, och tejpa för.
Prata sedan med din lokala bitillsynsman, som ska inspektera. Misstänks yngelröta så ska hela alltet brännas och det gör bitillsynsman, inte du.
Om det konstateras yngelröta så har du gissningsvis samma skit i alla dina kupor. Dvs en rejäl smäll, för de ska eldas upp. Dessutom måste du sanera alla redskap, overall osv.Om det inte är yngelröta utan bara sviter av varroa/svält/utsot/betonghonung/fel vinterfoder: Stäng till kupan. Sopa ur bina i plastsäck som bränns. Jag skulle bränna även ramarna, inkl med foder/vax. Det är inga stora pengar som går åt, däremot en bra försäkring. Byta till nya ramar vart 4:e år är inte så dyrt, bara bra smittskydd.
Om resten av plastkupan är fräsch: Skrubba allt, dvs hela lådan, locket, innerlock och botten med ordentligt med Virkon S + hett vatten.
Om kupan är skruttig: Bryt sönder, ner i säck, bränn allt och börja om. Och stoppa allt i plastsäckar det första du gör i vilket fall, så inga friska bin kan komma till.Jag målar mina plastkupor med billigaste sortens snabbtorkande plastfärg på insidan. Det blir väldigt mycket enklare att skura rent på våren jämfört med omålad plast. Specialfärg behövs absolut inte.
Och jag skurar alla lådor även om bina mår toppen och eldar dessutom upp ramar som är äldre än 4 år, inkl svart vax. Lycka till!Hur tar jag bäst reda på ett samhälle som dukat under på vintern?
Vad gör jag med:
Bin,
Vax,
Ramar,
Kupor (Nacka)//M
Gamla Forumetanvändare
ForumledareAv vilka anledningar blir man utkastad? Vad tål forumet inte och var går gränsen? Är någon utkastad det är viktigt att Forumansvarig går ut och öppet förklarar. Ibland är det faktiskt så att ngn måste vara den som utmanar för att få en diskussion. Min erfarenhet av att utmana är ofta att SBR:s gräns genom åren är ”så här har vi alltid gjort” och är det så bör man ju verkligen som förening fundera över sin ställning år 2013. Naturligtvis är det inte som på många andra sighter tillåtet med personliga angrepp, men jag anser att kritik och önskemål om förklaringar och förmåga till förändring är ett viktigt önskemål även jag har att framföra till SBR, om vi inom föreningen skall bli trodda och kunna verka inom de ramar och beslut som tagits i samhället i övrigt Där kan inte SBR gå sin egen väg . Jag tänker då särskilt på SBR:s beslut om att vara livsmedelskontrollant. Nu vet jag inget om något varför just här, men kräver ett svar är de så, eller inte och varför?l
Gamla Forumetanvändare
ForumledareHar all kreativitet försvunnit helt nu när ni kastat ut Sten-Åke Lindell? Var är all biodlarpersonal? Alla verksamhetskonsulter?
Förtydliga, vi är många som inte hänger med nu? Utkastad?
Gamla Forumetanvändare
ForumledareNu är det konstaterat att anledningen till att det dött är för få bin.
Mat fanns kvar i massor men inga bin värt att tala om. Detta pga att den sena svärmningen som jag nämde tidigare.Gamla Forumetanvändare
ForumledareEn reflektion är att vid invintring på mellanväggar behöver fodergivan ökas med flera kg för att ge samma foderförråd. Hade de bara slängt ut vaxfjällen i naturen om de inte behövt dem så hade det gått åt samma mängd foder på utbyggda ramar och mellanväggar kan man tycka.
-
FörfattareInlägg